Amalian elämässä riitti dramatiikkaa – Päivi Mattila teki tositapahtumiin pohjautuvan musikaalin Amalia Skoglundin elämästä ja kutsumuksesta

Näyttelijä Marika Westerling tunnetaan mm. rooleistaan Les Miserablesissa ja Kaunottaressa ja hirviössä. Hän on opiskellut musiikkiteatteria Lontoossa Royal Academy of Musicissa 2003 ja 2004. Kuva Markku Mattila

Amalia Starck syntyi vuonna 1841 Räisälän kappalaisen perheeseen. 26-vuotiaana hän nai itseään reilusti vanhemman Padasjoen kirkkoherra Magnus Ingmanin, leskimiehen, jolla oli monta lasta. Vajaan vuoden kuluttua Amalia jäi itse leskeksi ja lapsipuoltensa huoltajaksi. Tämä oli vain alkua koettelemusten täyttämälle elämälle, joka päättyi Namibiassa, silloisella Hereromaalla, vuonna 1906.

– Kuulin Amalian tarinan ensimmäistä kertaa kauan sitten Kirsti Kenalta, joka sitten kirjoitti hänestä myöhemmin myös kirjassaan Eevat apostolien askelissa. Tarina jäi mieleeni ja aloin koota lisätietoa Amaliasta kansioon, Lähetysseuran musiikki- ja taidetoiminnan koordinaattori Päivi Mattila kertoo.

Kansio jäi moneksi vuodeksi unohduksiin, kunnes vuonna 2013 tuli hetki, jolloin Päivi Mattila kaipasi elämäänsä jotain piristävää ja luovaa tekemistä. Hän kaivoi esille vanhan kansionsa ja mietti, että Amalian tarina olisi hieno kertoa jonkinlaisen esityksen muodossa. Alkoi syntyä musiikki-ideoita, laulujakin.

Asiat alkoivat loksahdella kohdalleen

– Ratkaisevaa oli, että pääsin syksyllä 2013 Vantaan aikuisopiston Käsikirjoittamisen perusteet -kurssille. Sain siellä hyvää palautetta opettajalta ja kurssikavereilta. Jatkoin keväällä toisella kurssilla, jonka päätteeksi minulla oli valmiina ensimmäinen versio käsikirjoituksesta. Asiantuntija-apuna minulla oli suurimman osan elämästään Namibiassa viettänyt lähetystyöntekijä Olle Eriksson.

Sitten mukaan tuli ohjaaja Antti Sevanto, jonka kanssa käsikirjoitusta hiottiin eteenpäin, sekä muusikko Pekka Nyman ja Teatteri Kumbe. Ja kuin sattumalta päärooliin löytyi muun muassa usein Helsingin Kaupunginteatterissa vierailijana ollut, nyt hoitovapaalla oleva näyttelijä Marika Westerling.

Ainutlaatuista tässä musiikkinäytelmässä on se, että ambolaisia esittävät namibialaiset. Pääkaupunkiseudulta mukaan tuli yhdeksän namibialaista ja heidän lapsiaan, muun muassa kuningas Kambondea esittää Jakaranda-kuorosta tuttu Hans Namuhuya, ja yhtä kuninkaan neljästä vaimosta esittää Dora Puhakka, jonka ansiosta namibialaiset esittäjät saatiin mukaan. Dora Puhakka toimi myös Päivi Mattilan ndongan kielen asiantuntijana.

Harjoitukset alkoivat lokakuussa ja tähtäimessä on ensi toukokuu. Amalian kutsumus esitetään neljä kertaa Vantaalla Korson Lumosalissa 15.–17.5.

Lisäesityksiä ei ole ainakaan toistaiseksi luvassa. Sen sijaan näytelmän käsikirjoitus ja musiikki sekä videoitu esitys on tarkoitus laittaa nettiin tai jotenkin muuten saataville niin, että seurakunnat tai muut halukkaat voivat tehdä oman produktionsa.

Lähetysmorsiamen kova kohtalo

Amalian elämäntarina todellakin tarjoaa ainesta näytelmään. Oltuaan pari vuotta leskenä Amalia tapasi lähetysoppilas Gustav Mauritz Skoglundin, joka oli lähdössä Ambomaalle 1870. He kihlautuivat ja Amalia jäi Suomeen odottamaan pääsyä sulhasensa luokse. Siihen aikaan oli tapana, että morsiamet lähetettiin miesten perässä vasta parin vuoden kuluttua.

Lähtölupaa Lähetysseuran johtokunnalta ei kuitenkaan kuulunut. Amalian lapsipuolet aikuistuivat ja yhdeksän vuoden odotuksen jälkeen Amalia pääsi vihdoin matkaan. Amalia ja Gustaf menivät naimisiin heti Amalian saavuttua Ambomaalle. Viiden viikon kuluttua häistä Gustaf sairastui ja kuoli. Amalia oli toistamiseen leski. Ei ihme, että hän kyseli Jumalalta tämän kaiken tarkoitusta.

Yksinäinen nainen herätti närää perheiden keskellä ja hänen haluttiin palaavaan Suomeen. Sitten hän sai Suomesta kaksi kirjettä. Toinen oli hänen äidiltään, joka tarjosi Amalialle rahaa, jos hän tulisi kotiin; toinen lähetysjohtajalta, joka antoi hänelle luvan jäädä. Amalia jäi ja alkoi opettaa lapsia.

Parin vuoden kuluttua Amalia solmi kolmannen avioliittonsa, myös leskeksi jääneen saksalaisen lähetyssaarnaaja Philipp Diehlin kanssa. He saivat yhdessä kaksi lasta. Amalia Diehl, o.s. Starck, ent. Skoglund, ent. Ingman, kuoli Hereromaalla 65-vuotiaana ja on haudattu Namibian hiekkaan.

AMALIAN KUTSUMUS

Esitykset Korson Lumosalissa
pe 15.5. klo 19 ensi-ilta
la 16.5. klo 14 ja 18
su 17.5. klo 14
Liput: Lippupiste, 22 / 17 € + palvelumaksu

Käsikirjoitus ja musiikki: Päivi Mattila
Ohjaus: Antti Sevanto
Musiikin johto: Pekka Nyman
Lavastus: Tapio Rantanen

Pääosassa: Marika Westerling
Muissa rooleissa mm. Jan-Christian Söderholm, Markus Bäckman, Ulla Huhtinen, Osmo-Matias Ojanen, Anni Kajos, Karoliina Kauhanen, Titta Tunkkari, Jari Jaakkola, Hans Namuhuya, Dora Puhakka, Olivia Amupala, Margaleth Kalliokoski, Inga Luukkanen, Maria Nepwanga, Alvina Njila, Jeremy Akim ja Kennedy Shilongo.

Tuotanto: Suomen Lähetysseura