Virossa järjestettiin kehitysvammaisten rippikoululeiri

Kehitysvammatyön koordinaattori Tiina Ool ja arkkipiispa Urmas Viilma kastoivat ja konfirmoivat Viron kirkon ensimmäiselle kehitysvammaisten rippileirille osallistuneen Raulin. Kuva Tommi Nikki

Sunnuntai 11.10. oli merkittävä päivä yhdeksälle virolaiselle rippikoululaiselle. Viron evankelisluterilaisen kirkon arkkipiispa Urmas Viilma konfirmoi heidät erityisen kehitysvammaisille järjestetyn rippileirin jälkeen. Seitsemän konfirmoitavista myös kastettiin.

Tallinnan tuomiokirkossa pidetyssä konfirmaatiossa avustivat rippileirillä opettajina toimineet kehitysvammatyön koordinaattori Tiina Ool, asessori Tauno Toompuu ja teologian tohtori Kaido Soom. Heidän lisäkseen rippileirillä olivat mukana lähetystyöntekijät Minna Nikki Suomen Lähetysseurasta ja Kirsti Malmi Suomen Evankelisluterilaisesta Kansanlähetyksestä.

Rippikoulu järjestettiin kahtena viikonloppuna kirkon omassa Talun leirikeskuksessa Tallinnan lähellä. Jokaisella leiriläisellä oli tukihenkilö auttamassa niin arjen askareissa kuin rippikouluopetuksessa.

Leiriläiset opettivat ohjaajiaan

Leirillä opiskeltiin kristinuskon perusteita luovin menetelmin elämysten ja kokemusten kautta, laulettiin hengellisiä lauluja ja opeteltiin rukoilemaan. Jokainen leiriläinen valmisti itselleen kansion, johon kokosi materiaalia leirin aikana oppimistaan asioista. Leirillä harjoiteltiin myös, miten polvistua, ristiä kädet, miten ottaa ehtoollisleipä vastaan. Kokeiltiin, miltä kastevesi tuntuu. Leiriläiset puolestaan opettivat ohjaajia ja avustajia siinä, miten elää todeksi uskoa ja luottamusta Jumalaan. Usko on lahja Jumalalta eikä sitä voi itsestään pakottaa. Uskon voi vaan ottaa vastaan.

Juuri päättynyt leiri oli ensimmäinen laatuaan. Virossa rippikoulut ovat yleensä iltakoulumuotoisia ja useimmat rippikoululaiset aikuisia. Kehitysvammaisten ihmisten on Virossa lähes mahdotonta päästä täysivaltaisiksi seurakunnan jäseniksi, jos ei ole toimintaa, jossa huomioidaan heidän erityistarpeensa. Rippileirille osallistuneet asuvat eri puolilla maata ja monet heistä osallistuvat kirkon järjestämiin kirkkotunteihin kehitysvammaisten asumisyksiköissä. Seurakuntayhteys siis säilyy leirin jälkeenkin.

Kaste ja konfirmaatio olivat monen leiriläisen jo vuosien takainen haave, josta vihdoin tuli totta.

Kehitysvammatyötä Viron kirkossa tukevat Suomen Lähetysseura, Evankelisluterilainen Kansanlähetys ja monet yksityiset suomalaiset lahjoittajat.

Minna Nikki