Pauliina Parhiala: “Jumalalla on tarkoitus meidän elämällemme”

Kehittyvissä maissa perheet ponnistelevat, jotta lapsen opintie olisi ylipäätään mahdollinen, kirjoittaa Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala.

Pauliina Parhialan kasvokuva

Nuorena ihminen miettii paljon omaa polkuaan. Keväällä kotimaassa moni nuori on etsinyt paikkaansa opintovalinnoissa ja kesätyöt ovat olleet tiukoilla.

Kehittyvissä maissa perheet ponnistelevat, jotta lapsen opintie olisi ylipäätään mahdollinen. Nuoria on paljon, ja työtä on tarjolla liian vähän. Kamppailu toimeentulosta saa liikkeelle, kohti suuria kaupunkeja.
Ihminen saattaa pysähtyä elämänsä käännekohtien äärelle myös myöhemmissä vaiheissaan. Pohdimme, ajauduimmeko tai annoimmeko muiden valita polkumme.

Onkin hyvä miettiä, miten annetun aikansa käyttää. Jumala kutsuu meitä etsimään Hänen tahtoaan omassa elämässämme. Hänen suunnitelmassaan on jokin tarkoitus meille jokaiselle.

Meidät on kutsuttu tuntemaan Jumala. Se on matka, jossa opimme tuntemaan Jumalan rakkauden, armon ja ohjauksen. Jumala haluaa, että olemma avoimia Hänen suunnitelmalleen. Lähetystyöllä on myös tehtävä tuoda ihmisiä elämänsä tarkoituksen äärelle.

Lähetystyöllä on myös tehtävä tuoda ihmisiä elämänsä tarkoituksen äärelle.

Pauliina Parhialan nuoruudenkuva.
Pauliina Parhiala 15-vuotiaana.

Voimme tutkia Jumalan tahtoa rukouksessa ja lukemalla Raamattua. Kun tutkimme luomakunnan ihmettä luonnossa ja muissa luoduissa, näemme Jumalan tahdon. Voimme kysyä: ”Miten haluat, että minä palvelen?”

Välillä haluamme kapinoida Jumalan tahtoa ja tarkoitusta vastaan. Tämä on inhimillistä. Jumalan meille varaama tehtävä ei ole välttämättä helppo tai meitä miellyttävä. Voimme etsiä tyyneyttä hyväksyä sitä, mitä elämässämme nyt on ja luottamusta siihen, että tämäkin voi olla tarkoitus, juuri nyt.

Saamme pyytää Jumalan läsnäoloa kaiken kivun ja harhailun keskellä. Hän kuulee meitä. Hän tuo tarkoituksensa keskelle sitä epävarmuutta, epäselvyyttä ja kiistaa, jota inhimillinen elämämme on. Kaikilla elämän poluilla Hän haluaa meidän rakastavan toisiamme ja koko luomakuntaa.

PS. Rukoile työmme piirissä olevien lasten ja nuorten puolesta! Rukoile sen puolesta, että jokainen heistä löytäisi oman polkunsa.

Teksti: Pauliina Parhiala, Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Julkaistu pääkirjoituksena Lähetyssanomissa 2/2024, jonka teemana oli Nuoruus ja rohkeus.

Nyt kun olet täällä…
… meillä on pieni pyyntö. Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan erilaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme maailmalla ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.
Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat. Samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä, jota tehdään syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa maailman köyhimmissä maissa.

Tilaa Lähetyssanomat