Ovet jatko-opintoihin aukesivat uusintakokeiden kautta Tansaniassa

Uutisoimme vuosi sitten, miten opiskelijat saivat Nyakaton luterilaisella raamattuopistolla uuden mahdollisuuden tehdä peruskoulun loppukokeet. Nyt tiedämme, miten kokeilussa kävi.

Agnes Peter ja Magret Mmenyi läimäyttävät kämmenensä yhteen iloisina.
Agnes Peter (vas.) ja Magret Mmenyi iloitsevat hyvin menneistä kokeista.

Peruskoulun päättökokeet ovat Tansaniassa tärkeä portti jatko-opintoihin. Päättökokeita jää suorittamatta tai niistä tulee hylättyjä arvosanoja useista eri syistä: köyhissä perheissä lapset laitetaan töihin, kotiolojen takia opiskeluun ei pysty keskittymään, huoltajilla ei ole varaa maksaa koulukuluja tai kielitaito ei riitä asioiden ymmärtämiseen. Alakoulu käydään Tansaniassa swahiliksi, mutta yläkoulussa kieli muuttuu englanniksi, ja se tuottaa monelle vaikeuksia.

Yläkoulun käy vain noin kolmasosa ikäluokasta, vaikka se on kuulunut oppivelvollisuuteen jo melkein kymmenen vuotta. On yleistä, että opintoja jatketaan aikuisiällä.

Lähetysseuran tukema Nyakaton raamattuopisto alkoi tarjota mahdollisuutta uusia päättökokeita ja opiskella niihin tableteilla, jotka tuotiin maahan muutama vuosi sitten pilottikokeilua varten. Vuosi sitten kirjoitimme, miten opiskelijat saivat koulutuksen tablettien käyttöön ja alkoivat valmistautua uusintakokeisiin.

Osa kokelaista oli raamattuopiston opiskelijoita, osa sieltä jo valmistuneita. He opiskelivat peruskoulun oppimäärää loma-aikoinaan, viikonloppuisin ja opiston koulupäivien jälkeen.

Onnistuneet motivoivat muitakin

Tulokset tulivat alkuvuodesta 2023: 34 hengen ryhmästä 26 opiskelijaa teki kokeet, ja heistä 13 pääsi läpi kokeistaan. Kaksi läpäisseistä oli opiskelijoita, jotka eivät olleet koskaan ennen saaneet mahdollisuutta tehdä peruskoulun päättökoetta. Saadakseen jatko-opintokelpoisuuden opiskelijan täytyy läpäistä ainakin neljä ainetta vähintään arvosanalla D. Moni suoritti ensimmäisellä kerralla vain muutaman aineen.

Nyakaton raamattuopiston rehtori Mimii Brown on kuitenkin helpottunut.

”Kokeilusta tuli erittäin onnistunut. Nyt osa oppilaistamme pääsee jatko-opintoihin, ja heidän ahkera opiskelunsa motivoi myös muita”, Brown sanoo.

Hän haluaa nostaa esille kaksi opiskelijaa: Agnes Peter sai kuusi C:tä ja yhden D:n, eli hän suoritti myös ylimääräisiä aineita, ja pystyy tämän koetuloksen perusteella tekemään alemman tai ylemmän tason opistotutkinnon. Margret Mmenyi sai arvosanat, jolla pystyy jatkamaan lukio-opintoihin.

Silmälasit ratkaisivat

Agnes Peter kertoo, että hänen peruskoulun päättökokeensa meni alun perin huonosti sairastumisen takia.

”Olisi pitänyt ostaa silmälasit, mutta perheelläni ei ollut niihin varaa. Yritin tehdä koetta, mutta en nähnyt papereita”, Peter muistelee.

Nyt hänellä on silmälasit ja jatko-opintoihin oikeuttavat koetulokset. Seuraavaksi hän

Agnes Peter hymyilee.
Agnes Peter

siis opiskelee lukiotason kokeisiin. Tabletilla hän kertasi koemateriaaleja ja katsoi edellisten vuosien kokeita.

Tosin loma-aikoina. Viime vuoden toukokuussa hän nimittäin valmistui Nyakatosta seurakuntatyöntekijäksi ja lukee nyt evankelistaksi.

”Jatkan opiskelua evankelistaopintojen ohella, kunnes saan kaikki kokeet tehtyä. Haluan työskennellä kirkolle ja auttaa

etenkin vaikeista oloista tulevia lapsia”, Peter sanoo.

Seuraavat kokeet ovat toukokuussa.

Neljänneksi naispuoliseksi papiksi

Magret Mmenyi ei tehnyt peruskoulun päättökoetta, koska hänen perheellään ei ollut varaa koulutarvikkeisiin. Urapolku aukesi kirkon kautta. Ensin Mmenyi luki evankelistaksi, ja nyt hän tekee teologian opintoja Nyakatossa.

Magret Mmenyi hymyilee.
Magret Mmenyi

Pappi ei Tansaniassa tarvitse yliopistokoulutusta.

”On onni, että kotihiippakunnassani on jo kolme naista pappina. Minusta tulee se neljäs”, Mmenyi kertoo.

Kun hän kuuli mahdollisuudesta peruskouluopintoihin, hän tiesi haluavansa yrittää. Opiskelu tuntui vaikealta.

”Oli hirveästi asioita, mitä en tiennyt tai muistanut. Mutta Jumala auttoi minua!”, Mmenyi sanoo. Nyt hänkin jatkaa opintojen ohella lukion oppimäärän parissa, jotta pääsisi seuraavaksi yliopistoon.

”Papin on hyvä opiskella mahdollisimman kauan, koska palvelemme kaikenlaisia ihmisiä. Meidän pitää tietää paljon voidaksemme tehdä työmme hyvin”, Mmenyi summaa.

Agnes Peter (vas.) ja Magret Mmenyi kävelevät Nyakatossa.

Teksti ja kuvat: Virve Rissanen