Lähetysjuhlat järjestetään kahdella paikkakunnalla peräkkäisinä viikonloppuina: Pieksämäellä 20.–21.5. ja Salossa 27.–28.5. Ohjelma on maksutonta ja kaikille avointa.

Molemmilla paikkakunnilla on myös Lähetystori, jossa on myynnissä Lähetysseuran Basaarin uutuuskirjoja ja muita tuotteita sekä paikallisten lähetyspiirien tuotteita. Tältä sivulta löydät tietoja juhlille saapumisesta, majoitusvaihtoehdoista, ruokailuista sekä saavutettavuudesta.

Juhlaviikonloppu Pieksämäellä

Saapuminen

– Julkinen liikenne

Pieksämäki sijaitsee hyvien junayhteyksien päässä. Keskeisin tapahtumapaikka Uusi kirkko sijaitsee aivan Pieksämäen pääkadun, Keskuskadun varrella. Rautatieasemalta on jalkaisin matkaa noin 900 metriä.

– Omalla autolla tai bussikuljetuksella

Voit saapua Uudelle kirkolla myös omalla autolla. Liikennettä ohjataan kirkolta läheisille pysäköintipaikoille. Linja-autot pyydetään jättämään Pieksämäen jäähallin (Karjalankatu 27) parkkipaikalle.

Millaiset välimatkat ohjelmapaikkojen välillä on?

Suurin osa tapahtumista järjestetään Uudelle kirkolla. Lauantain Jakarandan iltakonsertti ja sunnuntaina juhlamessu järjestetään Vanhalla kirkolla, jonne matkaa Uudelta kirkolta on noin puolitoista kilometriä. Iltakonserttiin järjestetään bussikuljetus sitä tarvitseville Uudelta kirkolta.

Miten ruokailu juhlilla on järjestetty?

Kahvio palvelee Uuden kirkon seurakuntasalissa lauantaina klo 10–18. Pihalla saatavana ruokaa Harry’s Food Factoryn katuruokavaunusta ja makkarakojulta. Lisäksi juhlilla nuorten pitämä vohvelikahvila. Uuden kirkon läheisyydessä on myös joitakin ravintoloita.

Millaisia majoitusvaihtoehtoja Pieksämäellä on?

Lähialueen majoituksen tarjoajia on listattu osoitteessa visitpieksamaki.fi/majoitus

Saavutettavuus

Uudella kirkolle ja seurakuntatalolle pääsee pyörätuolille ja tapahtumapaikalta löytyy esteettömiä wc:tä. Saapuminen pyörätuolilla Koulukadun puoleiselta pysäköintialueelta.

Uuden kirkon kirkkosalissa ja seurakuntasalissa on induktiosilmukka.

Invapysäköinti löytyy Uudella kirkolla Koulukadun puolelta.

Esteettömyystiedot päivittyvät vielä Vanhan kirkon osalta.

Juhlaviikonloppu Salossa

Saapuminen

– Julkinen liikenne

Helsingistä ja Turusta Saloon pääsee sekä junalla että linja-autolla useita kertoja päivässä. Rautatieasemalta ja linja-autoasemalta on kummastakin matkaa päätapahtumapaikalle Salon seurakuntataloon ja kirkkoon 800 metriä, lähimmältä pika-vuoropysäkiltä (Hermanni) vain 200 metriä.

– Omalla autolla tai bussikuljetuksella

Isoimmat parkkialueet ovat Farmoksen pysäköintipaikka lähellä jokirantaa (rajoittuen Hämeentiehen ja Helenankatuun) ja Hansan tontti Mariankadulla, lähellä taidemuseota. Kadunvarsipysäköintipaikkoja on torin varrella Horninkadulla ja korttelin päässä seurakuntatalosta Rummunlyöjänkadulla. Jos mahdollista, auto kannattaa jättää Farmoksen tai Hansan tontille. Salossa pysäköinti on ilmaista.

Millaiset välimatkat ohjelmapaikkojen välillä on?

Suurin osa ohjelmasta tapahtuu Salon seurakuntatalossa ja kirkossa. Ne sijaitsevat vierekkäin, Kirkkokadulla. Lauantain alkuillasta tapahtumapaikka on Uskelan kirkko. Salon seurakuntatalosta on matkaa Uskelan kirkkoon 1,5 kilometriä.

Koska Uskelan kirkon lähellä on parkkipaikkoja hyvin rajallisesti, sen ja seurakuntatalon välillä kulkee ilmainen non-stop linja-auto ennen illan ohjelman alkua ja sen jälkeen. Sunnuntain päätapahtuma on torimessu. Salon tori on 200 metrin päässä seurakuntatalosta ydinkeskustaan päin.

Ruokailu

Seurakuntatalossa on mahdollisuus nauttia soppalounasta sekä kahvia makean ja suolaisen kera lähetystyön hyväksi. Seurakuntatalon lähistöllä, muun muassa torilla, on useita kahviloita ja ravintoloita.

Majoitusvaihtoehdot

Lähimmät hotellit ovat puolen kilometrin päässä seurakuntatalosta. Kaikki majoitusvaihtoehdot löytyvät visitsalo.fi-sivustolta.

Saavutettavuus

Kaikkiin tapahtumapaikkoihin pääsee pyörätuolilla. Salon kirkkoon on hissi kirkon sakastinpuoleisessa päädyssä, Uskelan kirkon pääovella on ramppi ja seurakuntataloon on esteetön kulku. Esteetön wc on vain seurakuntatalossa.

Salon ja Uskelan kirkoissa on induktiosilmukka, samoin seurakuntatalon juhlasalissa.

Invapysäköinti on kirkkojen ja seurakuntatalon välittömässä läheisyydessä. Salon torin varrella on pysäköintipaikkoja Horninkadun varrella.

Etkö löytänyt tarvitsemaasi tietoa? Ole rohkeasti yhteydessä:

Rasmus Tillander
Tuottaja