Lähetysseura lopettaa yhteistyön zimbabwelaisen järjestön kanssa

Lähetysseura lopettaa yhteistyön zimbabwelaisen vammaisjärjestö JJA:n kanssa taloudellisten epäselvyyksien takia.

Lähetysseuran logo punaisella taustalla

Lähetysseuran yhteistyökumppanina toimineen zimbabwelaisen vammaistyön järjestön Jairos Jiri Associationin (JJA) toiminnassa on paljastunut taloudellisia epäselvyyksiä. Järjestön toiminnanjohtajasta ja taloushallinnosta tehtiin nimetön ilmianto, jonka jälkeen Lähetysseura välittömästi jäädytti rahalähetykset järjestölle. Yhdessä muiden rahoittajien kanssa Lähetysseura käynnisti erityistilintarkastuksen.

Tarkastuksessa selvisi muun muassa, että palkkoja oli jäänyt maksamatta, toisille palkkaa oli maksettu liikaa ja matkojen dokumentoinnissa oli puutteita.

”Olemme hyvin pettyneitä JJA:n toimintaan. Työ itsessään oli tuloksellista ja paransi maan vammaisten ihmisten elinoloja. Yhteistyötä ei kuitenkaan voi jatkaa tällaisten epäselvyyksien jälkeen”, kertoo Lähetysseuran Diakonia ja kehitys -päällikkö Pauliina Parhiala.

Lähetysseuran taloudellinen tappio on yhteensä noin 21 000 euroa, josta suurin osa oli Suomen ulkoministeriön kehitysyhteistyötukea. Lähetysseura on viestinyt asiasta ulkoministeriölle ja kantaa tapauksesta täyden taloudellisen vastuun. Lähetysseura perii summan takaisin järjestöltä.

Lähetysseura teki JJA:n kanssa yhteistyötä vuodet 2018-2021. Yhteensä työtä rahoitettiin neljän vuoden aikana 290 000 eurolla, eli väärinkäytös koski seitsemää prosenttia Lähetysseuran tuesta kyseiselle järjestölle. Työn avulla edistettiin vammaisten ihmisten oikeuksien toteutumista ja annettiin heille apuvälineitä, kuten pyörätuoleja liikuntavammaisille.

Järjestölle kohdennetut rahat käytetään muuhun kehitysyhteistyöhön. Lähetysseuran työ Zimbabwessa jatkuu toisten järjestöjen kanssa esimerkiksi haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja rauhantyön parissa. Lisäksi tuetaan kyläyhteisöjen sopeutumista ilmastonmuutokseen.

Lähetysseura monitoroi tiiviisti kaikkia hankkeitaan ja kehittää valvontaa ja yhteistyötä jatkuvasti. Sisäinen valvonta, taloushallinto ja hankinnat sekä muut prosessit ovat Lähetysseuran tarkassa seurannassa. Kehitysyhteistyötä ohjaavat selkeät taloussäännöt, jotka noudattavat valtionavustuslakia ja hyvää kansainvälistä kirjanpitokäytäntöä. Lähetysseura kouluttaa yhteistyökumppaneitaan taloushallinnosta säännöllisesti.

Lisätiedot: Pauliina Parhiala, Diakonia ja kehitys -päällikkö, +358 40 820 1996, pauliina.parhiala@felm.org