Pauliina Parhiala Lähetysseuraan päälliköksi

Filosofian ja teologian maisteri Pauliina Parhiala on valittu Lähetysseuran Diakonia ja kehitys -teemapäälliköksi. Parhiala siirtyy tehtävään Tansaniasta, jossa hän on työskennellyt Norjan Kirkon Ulkomaanavun maajohtajana.

Pauliina Parhiala
Kuva: NCA Tanzania.

Parhialalla on pitkä kokemus kansainvälisestä diakoniasta ja kehitysyhteistyöstä sekä johtotehtävistä. Ennen työtään Tansaniassa hän on työskennellyt Luterilaisen maailmanliiton johtajana Jerusalemissa, ACT-allianssin johtajana Genevessä, Kirkon Ulkomaanavun Lähi-idän aluejohtajana, vt. toiminnanjohtajana ja kansainvälisen työn johtajana sekä Crisis Management Initiativen toiminnanjohtajana.

”On innostavaa päästä mukaan Suomen Lähetysseuran diakonia- ja kehitysyhteistyöhön sekä humanitaariseen toimintaan, jonka kautta tavoitetaan heikoimmassa asemassa olevia, sorrettuja ja syrjittyjä ihmisiä ja heidän yhteisöjään. Pitkä pandemia, arki vaarallisissa konfliktiympäristöissä ja vaikeat ilmasto-olot vaikuttavat lasten ja aikuisten arkeen ja selviytymiseen monin tavoin. Lähetysseura ja sen kumppanit ovat näissä elämänoloissa tärkeitä arjen tukia ja kumppaneita. Odotan uutta luovaa, tuloksellista työkautta Lähetysseurassa”, Parhiala sanoo.

Diakonia ja kehitys -päällikkönä Parhiala johtaa Lähetysseuran diakoniatyön ja kehitysyhteistyön suunnittelua, seurantaa, arviointia ja kehittämistä. Hän vastaa globaaliohjelman linjausten ja painopisteiden määrittelystä sekä diakonia ja kehitys -teeman kokonaisvaltaisesta ohjauksesta. Parhiala aloittaa uudessa tehtävässään 10. tammikuuta 2022.

Lähetysseura on kirkon kansainvälisen työn järjestö ja yksi Suomen suurimmista kehitysjärjestöistä. Lähetysseura tekee lähetystyötä, kehitysyhteistyötä ja rauhantyötä 30 maassa, ja työ tavoittaa vuosittain 33 miljoonaa ihmistä.