Afganistanin tilanne ei vielä näy Pakistanissa

”Olen saanut viestiä kumppaneiltamme Pakistanista, että Afganistanin tilanne ei vielä näy siellä, mutta heitä luonnollisesti huolestuttaa, miten käy Khyber Pakhtunkhwan maakunnan turvallisuustilanteelle, jos pakolaisia alkaa tulla rajan yli”, kertoo Lähetysseuran hankehallinnon asiantuntija Iiro Pankakoski.

Kolme afganistalaistyttöä istuu maassa koullureput ja -kirja sylissään.
Talebanin valtaannousun Afganistanissa pelätään huonontavan entisestään maan ihmisoikeustilannetta, erityisesti naisten, tyttöjen ja vähemmistöjen oikeuksia. Kuva CWSA

Khyber Pakhtunkhwan maakunta sijaitsee Afganistanin vastaisella rajalla ja se on Lähetysseuran kumppanin, Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunnan toiminta-aluetta.

Afganistanin tilanne on ollut esillä myös satelliittitelevisio SAT-7:n kumppanien välisissä keskusteluissa. SAT-7:n persian- ja parsinkielisiä ohjelmia seurataan myös Afganistanissa. SAT-7 on esittänyt vetoomuksen rukoilla Afganistanin kristittyjen puolesta.

”Kristittyjen elämä Afganistanissa oli hyvin vaikeaa jo aiemminkin, nyt he pelkäävät henkensä puolesta. Kristittyjen määrää on vaikea arvioida, heitä on ehkä noin 5000–8000. Taleban yrittää nyt tuhota viestintäyhteyksiä, jotta ihmiset eivät voisi käyttää internetiä tai soittaa ulkomaille”, Iiro Pankakoski kertoo.