Turussa laitettiin kahvakuulat heilumaan Tasauksen hyväksi

Opiskelija Janni Simola veti kahvakuula-tunnin Tasauksen hyväksi.

Liikunta ja tasaaminen aiotaan tänä vuonna yhdistää luovasti ja leikkimielisesti Tasaus-kampanjassa. Turussa aloitettiin kahvakuulailemalla Tansanian naisten hyväksi.

Turun Länsikeskuksessa sijaitsevassa kuntokeskuksessa vietettiin sunnuntaina 11.3. Hyvän olon päivää. Tarjolla oli kahvakuulailua, pilatesta, muokkausta ja venyttelyä viiden euron hintaan. Ohjaajat vetivät tunnit ilmaiseksi, ja tuntien kertamaksut ohjattiin lyhentämättöminä Lähetysseuran Tasaus-keräykseen. Tasaus-jumpat järjestivät yhteistyössä Suomen Lähetysseura, Suomen Liikemiesten Lähetysliitto ja Muskelimimmit.

Useampi kuntoilija tarttui myös mahdollisuuteen sparrauksesta, keskustelusta hyvästä elämästä ammattitaitoisen terapeutin kanssa. Ruumiin elpymiseksi tarjottiin mehuja, pähkinöitä ja keksejä.

Luut lujiksi

”Tunsin itseni aika köntykseksi toisten seurassa”, kertoi rovasti Terttu-Sisko Meskanen, joka osallistui kahteen jumppaan peräkkäin.

Kymmenen vuotta sitten eläkkeelle jäänyt Meskanen kuntoilee säännöllisesti. Tänä talvena tahtia haittasi kuitenkin kaatumisen aiheuttamat vammat. Kuntosaliharjoittelu on todettu tehokkaaksi erityisesti ikääntyville naisille, sillä se auttaa pitämään luut lujina.

Haminaan hölkkäämään

Lähetysseuran työntekijä, diakoni Sari-Johanna Kuittilo haluaa saada seurakunnat ja urheiluseurat mukaan liikuntatempausten järjestämiseen Tasauksen hyväksi. Liikunta on lähellä Sari-Johannan sydäntä, sillä hän juoksi nuorena kilpaa 800 metrin matkaa. Hän myös harjoitteli kolme vuotta juoksemista Uudessa Seelannissa sponsorien tuella.

Kuittilo haastaa juoksemisesta pitävät osallistumaan Kirkkojärven ympärijuoksuun Haminan kesäyössä Lähetysjuhlilla 9.6. Vaihtoehtoina ovat 12 ja 6 kilometrin matkat, lähtö on lauantaina klo 22. Juoksuun voi ilmoittautua paikan päällä tuntia ennen ja maksaa samalla 10 euron osallistumismaksun.

Ideoita nettisivuille

Vinkkejä erilaisten liikuntatapahtumien järjestämiseen löytyy tämän kevään aikana osoitteesta www.tasaus.fi.  Niistä toivotaan olevan apua, kun seurakunnat miettivät uudenlaisia tempauksia esim. syksyn Tasauspäivän tienoille.

Suomen Lähetysseuran vuosittainen Tasaus-kampanja käynnistyy kevätpäiväntasauksena 20.3. Tänä vuonna keräystuotolla parannetaan naisten taloudellisia oikeuksia tukemalla naisten koulutusta ja pienyrittäjyyttä muun muassa Tansaniassa.

Teksti ja kuvat: Marjatta Kosonen

Fysioterapeutti