Rovasti Päivö Parviainen 100 vuotta

Kastejuhla Wantanin seurakunnassa Taiwanilla. Rovasti Päivö Parviainen takarivissä keskellä. Kuva: Suomen Lähetysseuran kuvapalvelu

Suomen Lähetysseuran eläkkeellä oleva työntekijä rovasti Päivö Parviainen täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Hän on syntynyt 19.6.1912 Joensuussa.

Parviainen opiskeli teologiaa Helsingissä, ja hänet vihittiin papiksi vuonna 1935 Turussa. Sen jälkeen hän toimi eri puolilla Suomea mm. Rukajärvellä sotilaspappina talvi- ja jatkosodassa.
Suomen Lähetysseuran palvelukseen Päivö Parviainen tuli 1946, jolloin hänet lähetettiin Kiinaan.

Lähetysseura toimi Kiinassa, Hunanin maakunnan pohjoisosassa vuosina 1902-1949.  Parviainen toimi seurakuntatyössä Tajungin kaupungissa ja ympäristökylissä. Nykyään kaupungin nimi Zhangjiajie.

Lähetystyö vaikeutuu

Mao Tse Tungin johtaman vallankumouksen alkaessa vuonna 1949 länsimaiset lähetysjärjestöt vetivät työntekijänsä pois Kiinasta. Lähetysseuran työntekijät lähtivät Kantoniin huhti-toukokuussa 1949, ja jatkoivat matkaansa laivalla Suomeen.

Päivö Parviainen  ja Väinö Kantele jäivät kuitenkin maahan – alkuun toisistaan tietämättä. Kantele asui Yongshunissa, Lähetysseuran toiminta-alueen läntisimmässä osassa ja Parviainen toimi Tajungissa ja ympäristökylissä.

Maon joukot valtasivat Hunanin maakunnan kesällä 1949. Alkuun Parviainen ja Kantele saivat toimia melko vapaasti. Ongelmia aiheutti lähinnä se, että vallankumouksen takia pankkipalvelut olivat lamassa, ja rahaa oli vaikea saada Hunaniin. Syksyllä 1949 Parviainen siirtyi Jinshin kaupunkiin, joka on lähempänä maakunnan pääkaupunkia Changshaa.

Vuoden 1951 keväällä protestanttisten kirkkojen johtajat kokoontuivat Pekingiin. Tämän kokouksen seurauksena kirkot yhdistyivät yhdeksi protestanttiseksi kirkoksi, mistä alkoi ”Kolmen itsen liike”. Kirkon tavoitteena oli tunnustuksellinen, taloudellinen sekä hallinnollinen itsenäisyys ja riippumattomuus lähetysjärjestöistä ja muista kansainvälisistä kirkollisista järjestöistä.

Väinö Kantele lähti Yongshunista heinäkuussa 1951 ja saapui elokuussa Hongkongiin, joka kuului tuolloin Iso-Britanniaan.

Seuraavan vuoden syksyllä myös Päivö Parviaisen työskentelymahdollisuudet vähenivät. Myös paikalliset kristityt alkoivat kiirehtiä Parviaisen lähtöä sanomalla:”Meille olisi helpompaa, jos sinä lähtisit pois”.

Parviainen lähti Jinshistä marraskuussa 1953, vietti joulun Hongkongissa ja jatkoi seuraavan vuoden puolella Suomeen.

Manner-Kiinasta Taiwaniin

Tämän jälkeen Parviainen toimi Taiwanilla 1956-62, 1965-68 ja 1970-73. Eläkkeelle hän jäi vuonna 1974. Parviainen oli naimisissa teologian kandidaatti Eeva Annikki os. Holman kanssa vuodesta 1964 tämän kuolemaan asti vuonna 1996. Myös Eeva Annikki Parviainen toimi sekä manner-Kiinassa että Taiwanilla.

Päivö Parviainen on toiminut eläkkeellä ollessaan maahanmuuttajatyössä ja kiertänyt kertomassa lähetystyöstä mm. kouluissa. Manner-Kiinassa Parviaiset kävivät uudestaan vuonna 1986. Vaimonsa kuoleman jälkeen Päivö Parviainen on vieraillut Kiinassa useita kertoja.

Onnittele rovasti Päivö Parviaista ja vie Sanaa eteenpäin

Merkkipäivätilille tulleet lahjoitukset kohdistetaan julistus- ja seurakuntatyöhön kiinalaisten keskuudessa.

Merkkipäivätili: IBAN:FI16 8000 1400 1826 72
BIC: DABAFIHH
Viesti: Päivö Parviainen 100 v.

Lue lisää Suomen Läheysseuran työstä Kiinassa vuosina 1902-53