Safarikuoro julkaisi joululevyn

Suomen Lähetysseuran Safarikuoro on julkaissut uuden levyn Safarikuoron joulu (Rainmaker 2011). ”Yli 40-vuotiaan Safarikuoron on vaikea sivuuttaa joululevyn tekemistä”, kuoron puheenjohtaja Unto Mikkonen toteaa.

”Tällä levyllä on eri puolilta maailmaa peräisin olevia ja eri kielillä laulettuja lauluja, joista muutamat ovat tuoneet joulun koteihin jo sukupolvien ajan.”

Äänitteeltä löytyvät muun muassa suomalaiset laulut Joulu, loisteesi luo, Tule rakkaus ihmisrintaan ja Seimeen syntynyt sekä kansainväliset klassikot Jouluyö, juhlayö ja Maa on niin kaunis. Levyllä on sävelmiä myös Afrikasta ja Kiinasta sekä laajempana teoksena Benjamin Brittenin A Ceremony of Carols Op. 28, jonka kuoro laulaa harpun säestyksellä.

Safarikuoro perustettiin vuonna 1967. Kuoron ohjelmistoon kuuluu perinteisen klassisen kirkkomusiikin lisäksi rytmikästä gospelmusiikkia sekä maailman kirkkojen musiikkia mm. swahiliksi, hepreaksi, ndongaksi, thaiksi ja kiinaksi. Safarikuoro kertoo laulaen lähetystyön arjesta ja juhlasta, ja kuorossa laulaa myös entisiä lähetystyöntekijöitä. Kaksi kuoron riveistä lähtenyttä laulajaa on tällä hetkellä työssä Thaimaassa.

Kuoron johtaja Viive Mäemets on syntynyt ja opiskellut Tallinnassa, Virossa. Hän on johtanut Safarikuoroa vuosina 1994–1998 ja uudelleen vuodesta 2004. Konserttimatkoja kuoro on tehnyt Norjaan, Israeliin, Tansaniaan, Thaimaahan, Hongkongiin ja Taiwaniin sekä Namibiaan ja Etelä-Afrikkaan. Myös Ruotsissa ja Virossa kuoro on vieraillut useita kertoja.

Safarikuoron edellinen cd-levy nimeltään Tällä tiellä – Along this way äänitettiin keväällä 2006 baritoni Esa Ruuttusen kanssa. Masithi-levy keväältä 2002 sisältää etnomusiikkia kuoron nykyisestä konserttiohjelmistosta. Safarikuoro on julkaissut myös äänitteet Matkassa 1997, Safari 1992, Laula matkalainen 1972, Tulkaa kaikki laulamaan 1978 ja Kaikkeen maailmaan 1986.

Lähetysseuran verkkokauppa Basaari