Bangkokin tulvatilanne jatkuu uhkaavana

Khlong Luangin alueella Pathum Thanissa

Kaakkois-Aasian monsuunisateet ovat aiheuttaneet tavallista voimakkaampia tulvia monessa maassa, mm. Kambodzhassa, Laosissa ja Thaimaassa, joissa Suomen Lähetysseuralla on työntekijöitä. Lähinnä tulva-alueita ovat työntekijämme Bangkokissa, Thaimaassa.

Lähetysseuran alue-edustaja Tero Norjanen Bangkokista kertoo:

”Thaimaan tulvissa on tähän mennessä menehtynyt yli 370 ihmistä. Hallitus on julistanut tästä päivästä lähtien ylimääräisiä vapaapäiviä ensi viikon tiistaihin saakka, jotta ihmisillä on halutessaan mahdollisuus poistua kaupungista. Toistaiseksi kaikki Thaimaan luterilaisen kirkon työntekijät ja ulkomaiset lähetystyöntekijät kuitenkin pysyvät kaupungissa, mutta joutuvat varautumaan mahdollisiin vesi- ja sähkökatkoihin. Tällä hetkellä Bangkokin kaupoista ei enää tahdo saada juomavettä eikä kuivamuonaa, mutta olemme kaikki ehtineet varastoida tarvikkeita riittävästi.”

Thaimaan luterilainen kirkko haluaa myös auttaa tulvista kärsineitä ja on tehnyt päätöksen hätäaputoiminnasta. Kirkon keskustoimistolla pakataan vapaaehtoisvoimin hätäapupakkauksia, joista ensimmäinen erä jaetaan huomenna 28.10. Diakonissa Leena Helle toimii Lähetysseuran edustajana tulva-aputyössä, mutta kaikkia Lähetysseuran työntekijöitä on kehotettu osallistumaan avustustöihin, mikäli muut kiireelliset työtehtävät eivät estä.

Lähetysseura varautuu tukemaan Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon hätäapuhanketta ensi vaiheessa 6000 eurolla. Varat käytetään ensisijaisesti vaikeimmassa tilanteessa olevien siirtotyöläisten sekä heidän perheidensä tukemiseen pääkaupungissa Bangkokissa sijaitsevalla Pathum Thanin alueella. Lähetysseuran tuki mahdollistaa välittömän ruoka-avun, lääkkeiden sekä hygieniatarvikkeiden toimittamisen noin 500 hengelle, yksi ruokapakkaus riittää yhdelle hengelle 4-5 päiväksi. Taloudellista tukea ovat luvanneet myös useat muut kirkon yhteistyökumppanit.

Suomen suurlähetystö on ilmoittanut, että tulvatilanne Bangkokin ympärillä on vakava, mutta toistaiseksi keskusta on säästynyt tulvilta. Merivesi on korkeimmillaan 28.–31.10. nousuveden vuoksi ja se voi vaikeuttaa Bangkokin tilannetta.

Pohjois-Bangkokissa