Suomen Lähetysseuralta kolmas suuri hätäavustus Etiopiaan

Gasaran jokilaakson yhteisön asukkaita. Kuva: Kati Keski-Mäenpää.

Suomen Lähetysseura jatkaa Etiopian nälänhädän uhrien tukemista lähettämällä uuden, 100 000 euron hätäavustuksen. Uuden avustuksen myötä Lähetysseuran myöntämä kokonaistuki nousee yhteensä 240 000 euroon.

Uudella avustussummalla jatketaan Suomen Lähetysseuran katastrofirahaston varoin kustannettua ruoka-avun jakelua maan kaakkoisosassa, Gasaran alueella, jossa välitöntä apua tarvitsevien määrä on yli 19 000 henkeä. Jaettava ruoka-avustus koostuu maissista, öljystä, pavuista sekä lisäravinnesekoitteesta, jota saavat alle 5-vuotiaat lapset sekä odottavat ja imettävät äidit. Lähetysseura ja sen paikallinen yhteistyökumppani suunnittelevat myös pitkäntähtäimen toimenpiteitä, joilla varaudutaan kuivuuskausiin jatkossa.

Valtaosa median huomiosta on kiinnittynyt Kenian pakolaisleireihin, vaikka kuivuus vaikuttaa yli 12 miljoonan ihmisen elämään koko Afrikan sarvessa. Nälänhätä juontaa juurensa ilmastonmuutoksen aiheuttamista ääriolosuhteista. Väliin jääneet peräkkäiset sadekaudet ovat johtaneet viljasatojen ja karjan jatkuviin menetyksiin. Vaille satoa jääneet yhteisöt ovat menettäneet ainoan elinkeinonsa. Etiopiassa nälkää näkevien määrä on noussut yli neljään miljoonaan.

Hätäapu kanavoidaan kirkkojen kansainvälisen katastrofi- ja kehitysyhteistyöjärjestö ACT-allianssin kautta Lähetysseuran pitkäaikaiselle yhteistyökumppanille, Etiopian Mekane Yesus -kirkon kehitysyhteistyöosasto DASCC:lle.

Lähetysseuran katastrofityötä Etiopiassa voi tukea lahjoittamalla katastrofirahastoon:
Sampo Pankki 800014-161130, viestiksi AUTA. Lahjoituksen voi tehdä myös puhelimella: katastrofikeräyspuhelin 0600 02020. Puhelun hinta on 19,95 euroa + pvm.

Lisätietoja:
Lähetysseuran katastrofityön koordinaattori Mari Tuohimaa, puh. 043 824 5079