Pekka Harne kulkee uudessa kirjassaan Pietarin poluilla

Rovasti Pekka Harnen uutuuskirja Pietarin poluilla (Suomen Lähetysseura 2011) kertoo apostoli Pietarista: kalastajasta, opetuslapsesta ja lähetystyöntekijästä. Harne käy läpi Pietarin elämän vaiheita niin evankeliumien kuin Apostolien tekojen valossa. Kirjan lyhyet luvut sopivat mainiosti esimerkiksi pienryhmissä käsiteltäviksi. Kirjassa on myös Outi Rajalan runomuotoisia pohdintoja Pietarista.

”Pietari esiintyi opetuslapsijoukon ensimmäisenä niin uskonsa tunnustamisessa kuin Mestarinsa kieltämisessä. Hänen tiensä jatkui kuitenkin Jeesuksen lupauksen varassa: ’…kun olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi’”, Harne toteaa.

Pietari on ollut myös henkilökohtaisesti tärkeä kirjan kirjoittajalle. Kesällä 1965 tämä apostoli suorastaan muutti Harnen elämän suunnan.

”Olin töissä Hampurissa oppiakseni paremmin saksan kieltä, opiskelinhan kieliä Turun yliopistossa. Eräänä lauantaina menin Pietarin kirkkoon. Sunnuntai olisi Apostolien päivä ja siihen liittyen naispappi saarnasi juuri Pietarin kutsumisesta. ’Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja’. Jeesuksen sanat Pietarille kolahtivat. Johtopäätökseni valkeni pian: vaihtaisin teologian opiskelijaksi Åbo akademiin. Sitä päätöstä ei ole tarvinnut katua myöhemmin”, Harne kertoo kirjansa esipuheessa.

Nastolalainen Pekka Harne työskenteli Turun arkkihiippakunnan eri seurakunnissa ennen kuin siirtyi Suomen Lähetysseuran palvelukseen vuonna 1979. Ennen eläkkeelle jäämistään vuonna 2008 hän toimi verkkotoimittajana, kasvatussihteerinä ja Lähetyskirkon pappina. Harne oli myös 1980-luvulla nelisen vuotta lähetystyössä Etiopiassa. Häneltä ovat aiemmin ilmestyneet Suomen Lähetysseuran kustantamina mm. kirjat Joonan jäljillä (2010), Tie vie (2008), Murrettua leipää (2006) sekä Vuosi apostolien matkassa (2004).

Pietarin poluilla -kirjan voi ostaa Suomen Lähetysseuran verkkokaupasta sekä hyvin varustetuista kirjakaupoista.