13.3. kolehti Thaimaan luterilaisen kirkon diakoniatyölle

Armonkoti on auttanut yksinäisiä äitejä uuden elämän alkuun jo yli 20 vuotta. Na´n poikaystävä hylkäsi hänet hänen tultuaan raskaaksi. Na aikoi ensin antaa lapsensa adoptoitavaksi

Sunnuntaina 13.3. luterilaisissa jumalanpalveluksissa kerätään valtakunnallinen kolehti diakoniatyöhön Thaimaassa Suomen Lähetysseuran kautta.

Suomen Lähetysseura toimii Thaimaassa vuonna 1994 perustetun pienen evankelisluterilaisen kirkon kanssa. Kirkolla on 19 seurakuntaa ja runsas 3000 jäsentä. Diakoniatyön tekeminen on haastavaa kirkolle, jolla on pulaa niin työntekijöistä kuin rahastakin. Kirkon diakoniaosasto kuitenkin tukee niin vähävaraisia vanhuksia kuin hiv-positiivisia, avustaa yli 450 lasta ja nuorta koulunkäynti- ja opiskelukuluissa kummitoiminnan kautta sekä pitää yllä yksinäisille äideille tarkoitettua ensikotia.

Armonkoti tarjoaa suojan yksinäiselle äidille

Bangkokissa sijaitseva Armonkoti on auttanut yksinäisiä äitejä uuden elämän alkuun jo yli 20 vuotta. Nuoret tytöt, jotka tulevat raskaaksi, eivät uskalla ottaa yhteyttä perheeseensä. Jotkut perheet saattavat hylätä tytön, kun kuulevat tämän olevan raskaana. Abortti on laissa kielletty Thaimaassa. Laittomat abortit vaarantavat naisen terveyden.

Armonkodissa naiset saavat asua raskausajan sekä neljä kuukautta lapsen syntymän jälkeen. Tänä aikana heitä valmennetaan lastenhoitoon ja autetaan uuden työpaikan hankkimisessa. Äidit voivat päättää, pitävätkö lapsen vai antavatko sen adoptoitavaksi. Vuonna 2010 Armonkodissa asui kaikkiaan 42 naista. Suurin osa äideistä on halunnut ja voinut pitää lapsensa.

Aids on Thaimaassa suuri ongelma. Kirkolla on oma aids-työnkeskuksensa, jota pyydetään entistä enemmän järjestämään erilaisia tapahtumia, ja jonka toiminnasta on tullut yleisesti hyväksytty työmuoto seurakunnissa. Tukikeskuksen antama fyysinen, sosiaalinen ja henkinen tuki on tuonut uutta toivoa ja ihmisarvon kokemusta hiv-positiivisten ja heidän perheittensä elämään.

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä

Kolehdin voi maksaa myös kännykällä. Tekstiviestiin kirjoitetaan joko KOLEHTI5 tai KOLEHTI10 (5/10 euroa). Viesti lähetetään numeroon 16160. Palvelu toimii DNA:n, Elisan, Saunalahden, Kolumbuksen, TeliaSoneran, ZeroFortyn ja Tele Finlandin liittymissä.