Uuden luterilaisen koulun peruskivi valettiin Ramallahissa

Pääministeri Salam Fayaad Ramallahin koulun peruskiven valamistilaisuudessa. Vas. takana ELCJHL koulutoimenjohtaja Dr. Charlie Haddad

Toivon koulu Ramallahissa, 16 km Jerusalemista pohjoiseen, on yksi Suomen Lähetysseuran kummikohteista. Koulu on Lähetysseuran yhteistyökumppanin Jordanian ja Pyhän maan luterilaisen kirkon ylläpitämä.

Toivon koulu aloitti toimintansa Ramallahissa vuonna 1966 kymmenen oppilaan ja kahden opettajan voimin. Ensimmäiset ylioppilaat valmistuivat koulusta vuonna 1979. Nyt oppilaita on 454 ja henkilökuntaa 38. Vanha koulu on käynyt ahtaaksi liitoksissaan, ja uuden koulurakennuksen peruskivi valettiin Ramallahissa. Uuden koulun toivotaan valmistuvan muutamassa vuodessa, ja projektiin saatiin alkurahoitus Euroopan unionilta.

Piispa Munib Younan korosti puheessaan uuden koulurakennuksen tuovan toivoa sekä luterilaiselle Toivon koululle että koko Ramallahin ja palestiinalaisalueiden ihmisille.

”Me arabikristityt olemme aina kokeneet olevamme osa palestiinalaisalueen kirjoa, ja siksi meillä on myös rooli alueen koulutuksessa sekä sosiaalisissa asioissa”, totesi piispa Younan puheessaan.

”Luterilaisten koulujen tärkeä tehtävä on valmistaa nuoremme siihen, miten he tulevaisuudessa rakentavat maataan. Opetamme heille ihmisoikeuksia – erityisesti naisten oikeuksia – sekä kunnioitusta uskonnonvapautta kohtaan. Opetamme myös etsimään dialogia muiden uskontojen kanssa. Koulumme panostavat myös rauhankasvatukseen ja siihen, että jokaisella on oikeus arvokkaaseen elämään.”

Kouluissa sekä kristittyjä että muslimeja

Uuden koulun on tarkoitus palvella koko Ramallahin palestiinalaisyhteisöä uskontoon, sukupuoleen tai sosiaaliseen statukseen katsomatta. Toivon koulun oppilaista on kuluvana kouluvuonna 22 % kristittyjä ja 78 % muslimeja. Suomalaisella kummituella koulussa opiskelee 90 oppilasta.

Piispa Younan kehui koulunrakennusprojektin olevan myös erinomainen esimerkki kirkon ja valtion yhteistyöstä koko yhteisön hyväksi.  Mukana projektissa ovat Jordanian ja Pyhän maan luterilainen kirkko, Euroopan unioni ja palestiinalaishallinnon opetusministeriö.

Piispa kiitti EU:ta rahallisesta tuesta koululle ja ilmaisi toiveensa yhteistyöstä myös muiden yhteiskuntaa rakentavien projektien toteutumiseksi.

Tilaisuuden kunniavieras, palestiinalaishallinnon pääministeri Salam Fayaad korosti puheessaan arabikristittyjen roolia yhteiskunnan rakentamisessa; hän haluaisi nähdä palestiinalaishallinnon rohkaisevan heitä siinä roolissaan. Euroopan unionin edustajana tilaisuudessa oli Christian Berger.

Länsirannalla on neljä luterilaista koulua, joissa opiskelee yhteensä 2 027 opiskelijaa. Kuluvana kouluvuonna oppilaista on 52,5 % kristittyjä ja 47,5 % muslimeja. Koulut työllistävät yli 200 henkeä.

Koulujen opetussuunnitelmaan kuuluu vahvasti rauhallisen rinnakkaiselon, uskontodialogin ja ympäristökasvatuksen korostaminen. Suomen Lähetysseura tukee palestiinalaisalueiden koulutyötä paitsi kummilapsitoiminnan kautta, myös erityisopetuksen sekä perinteisten taideaineiden opetuksen osalta.

Sirpa Rissanen

Tue Jordanian ja Pyhän maan kirkon koulutyötä.

Rev. Dr. Mitri Raheb