Viron ev.lut. kirkko palkitsi yhteistyökumppaneitaan

Viron evankelisluterilainen kirkko muisti suomalaisia yhteistyökumppaneitaan mitalein tänään 15.6. Viron suurlähetystössä Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa. Yksi mitalin saajista oli pastori Heikki Hilvo Suomen Lähetysseurasta.

Viron ev.lut. kirkko päätti viime vuonna Viron itsenäistymisen 20-vuotisjuhlan johdosta muistaa kirkolle merkittäviä palveluksia suorittaneita ulkomaalaisia yhteistyökumppaneitaan. Perjantaina suurlähetystyössä järjestetyssä tilaisuudessa arkkipiispa Andres Põder ojensi mitalin noin 30 suomalaiselle, mukana mm. piispat Eero Huovinen ja Mikko Heikka.

Suomen Lähetysseuraa muistettiin myös. Mitalin sai Heikki Hilvo, joka työskentelee Lähetysseuran ulkomaanosastolla kirkollisen työn koordinaattorina vastuualueenaan mm. Lähetysseuran Viron-työ.

Suomen Lähetysseura toimi Virossa jo 1990-luvulla, mutta vuonna 2003 solmittiin Lähetysseuran ja kirkon yhteistyösopimus ja Lähetysseura lähetti ensimmäiset lähetystyöntekijät kirkon palvelukseen. Yhteistyötä tehdään Viron kirkon Lähetyskeskuksen, Lapsi- ja nuorisotyön yhdistyksen sekä eri seurakuntien kanssa.

Lähetysseuran työntekijöitä toimii lapsi- ja nuorisotyössä sekä seurakuntatyössä. Vuodesta 2009 Lähetysseura on tukenut virolaisen Tuomasmessun kehittämistä tavoitteena maallikkovastuun ja yhteisöllisyyden vahvistaminen sekä Viron rikkaan musiikkikulttuurin hyödyntäminen jumalanpalvelustyössä.