Aarni Seppälä sai ensimmäisen Kaskinen-Simojoki-apurahan

Aarni Seppälä esitti Lähetysjuhlilla oman kappaleensa Tekijänoikeussuoja. Kuva Jarmo Kulonen

Helsinkiläinen laulaja-lauluntekijä Aarni Seppälä (21 v) sai ensimmäisen apurahan Kaskinen-Simojoki-rahastosta. Hänen unelmansa on tuottaa yhteis-, rukous- ja ylistyslauluja kokoelmaksi. 1500 euron suuruinen apuraha jaettiin Valtakunnallisilla Lähetysjuhlilla Haminassa 9.6.

Seppälä johtaa musiikkia Agricolamessussa Helsingissä, vetää muskaria lapsille sekä isännöi omaa A-ilta -musiikkiklubia.

Kaskinen-Simojoki-rahaston apuraha julistettiin haettavaksi kevättalvella 2012 teemalla ”Onko sinulla unelma, jonka haluat toteuttaa?” Hakemuksia saapui 26, joista rahaston toiminnasta vastaava työryhmä päätti jakaa yhden suuremman ja kaksi pienempää apurahaa. 500 euron apurahan saivat helsinkiläiset Joonas Mikkilä (22 v) yhteislaulusarjan tuottamiseen ja Annika Koivula (28 v) yhteislaulujen säveltämiseen lapsille ja nuorille.

Työryhmän kriteereinä avustuksille olivat yhteislaulullisuus, sävelmän/sanoituksen iskevyys, hakijan potentiaalisuus kehittyä lauluntekijänä sekä tulevan tuotteen liittyminen kirkon ja lähetyksen toimintaan.

Rahasto perustettiin vuonna 2004 Anna-Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen 25-vuotistaiteilijavuoden tuotoksena. Rahaston tarkoituksena on tukea lähetystyötä ja kirkon yhteislauluperinnettä edistävää nuorten aloittelevien sanoittajien ja säveltäjien työtä Suomessa ja Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkoissa.

Rahasto perustuu lahjoituksiin ja sitä kartutetaan edelleen sille osoitetuin varoin. Rahastosta pyritään jakamaan apuraha joka toinen vuosi, sikäli kun rahaston pääoma karttuu.  Seuraavan kerran apurahaa jaetaan keväällä 2014.