Lähetysseuralta 100 000 euroa lisää kuivuuden koettelemaan Senegaliin

Tuolla pellolla pitäisi kohta hirssin kasvaa

Suomen Lähetysseura on lähettänyt 100 000 euroa lisää Senegaliin, jossa Senegalin luterilainen kirkko auttaa kuivuuden takia ruokapulasta kärsiviä.

Lähetysseura on jo aiemmin lähettänyt katastrofiapua Sahelin alueelle, Mauritaniaan 150 000 ja Senegaliin 100 000. Tilanne jatkuu edelleen kriittisenä, sillä jos kesäkuun sateet eivät ala, myös seuraava satokausi menetetään. Vaikka sateet alkaisivat ajallaan, niin sadonkorjuu on vasta syksyllä. Avustusoperaatiota toteuttavat ACT-allianssin koordinoimana Lähetysseuran pitkäaikaiset yhteistyökumppanit Luterilainen maailmanliitto ja Senegalin luterilainen kirkko.

Sahelin alueen pitkäaikainen kuivuus Länsi-Afrikassa uhkaa jopa 18 miljoona ihmistä. Alueen maat kärsivät jatkuvasta aliravitsemuksesta, mutta ilmastonmuutos kiihdyttää ruokakriisien esiintymistiheyttä. Lisäksi alueen ongelmat ovat hyvin moninaiset, sillä monissa alueen maissa valtiorakenteet ovat hauraita ja maiden sisäiset levottomuuden pitävät yllä konflikteja. Esim. Malin poliittinen epävarmuus heijastuu pakolaisvirtoina naapurimaihin Senegaliin ja Mauritaniaan vaikeuttaen näiden maiden omaa tilannetta entisestään.

Senegalissa hätäavun piirissä on runsaat 10 000 avuntarvitsijaa Fatickin seudulla, joka on myös Senegalin luterilaisen kirkon toiminta-aluetta. Ruoka-avun lisäksi hankkeeseen sisältyy koulutusta proteiinilla ja muilla keskeisillä ravintoaineilla rikastetun jauhon käyttämisestä sekä neuvontaa perheille aliravitsemuksen merkkien tunnistamisesta varautumisena tuleviin katastrofeihin. Maanviljelijöille jaetaan siemenviljaa ja työkaluja ja karjankasvattajille rehua. Lisäksi tuetaan pienprojektialoitteita, kuten kanojen, vuohien ja porsaiden kasvatusta sekä hedelmäpuiden taimien istuttamista.