Tasaus-kampanjalla tasataan naisten taakkaa

Tasaus 2012 parantaa naisten oikeuksia.

Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanja huipentuu syyspäiväntasaus-päivänä 22.9.  Kampanjan keräystuotolla parannetaan naisten taloudellisia oikeuksia tukemalla naisten koulutusta ja pienyrittäjyyttä eri puolilla maailmaa.

Naiset ovat avain kehitykseen. Monesti naiset eivät kuitenkaan pysty päättämään omasta elämästään, ja he jäävät syrjään niin koulutuksesta kuin kehityksestäkin. Tasaus-kampanjalla pyritään tasaamaan maailman naisten kohtuutonta taakkaa. Kun naisella on oikeus työhön ja omaan toimeentuloon, hän kouluttaa lapsensa ja pystyy vaikuttamaan oman ja perheensä elämän suuntaan. Naisten oikeuksien toteutuminen on tehokkain keino vähentää köyhyyttä.

Tansanialaiset vieraat kertovat ruohonjuurityön tuloksista

Lähetysseuran tukee ulkomaantyössään useita järjestöjä, jotka työskentelevät naisten aseman parantamiseksi. Yksi näistä järjestöistä on tansanialainen Tanganyika Christian Refugee Service (TCRS), jonka toiminnanjohtaja Mark Leveri ja kenttätyöntekijät Kellen Machibya ja Rehema Samuel vierailevat Suomessa syyskuussa. Vieraiden ohjelmassa on vierailuja seurakunnissa, eduskunnassa ja erilaisissa tapahtumissa.

TCRS:n projektit parantavat naisten taloudellista asemaa esimerkiksi kädentaito-, pienyrittäjyys- ja viljelykoulutuksen sekä säästölainaryhmien avulla. Tärkein tavoite on itseään arvostava nainen, joka siirtää oppimansa eteenpäin tuleville sukupolville. Terveiden ja koulutettujen äitien lapsista kasvaa terveitä ja koulutettuja aikuisia, joilla on eväät nostaa perheensä irti köyhyydestä.

Tasaus näkyy verkossa ja eri puolilla Suomea

Tietoutensa naisten maailmanlaajuisesta asemasta ja oikeuksista voi testata Tasaus-verkkosivujen Totta vai tarua -kyselystä. Samalla osallistuu viiden ”Seis! Pysäytä ihmiskauppa” -kirjan arvontaan. Verkkosivuilla voi myös konkreettisesti tasata naisten taakkaa ja seurata, kuinka taakka kevenee yhä useampien osallistuessa.

Seurakunnat järjestävät Tasaus-tapahtumia eri puolilla Suomea. Lähetysseura pitää oman tapahtumansa 21.9. Helsingin Kolmen sepän aukiolla klo 14 alkaen. Antti Sevannon performanssin tarkoituksena on herätellä ohikulkijoita huomaamaan monissa maissa vielä vallitseva epätasa-arvo ja maailman resurssien epätasainen jakautuminen. Lähetysseura järjestää myös Kiasman Seminaari-tilassa 25.9. klo 14–16 Globaali, lokaali nainen! -seminaarin, jossa käsitellään naisten taloudellisia oikeuksia ja pienyrittäjätoimintaa kehitysmaissa. Seminaari on kaikille avoin.

Tasaaminen katkaisee köyhyyden kierteen

Tasaus on Suomen Lähetysseuran vuosittainen kampanja, jolla tuetaan Lähetysseuran tekemää kehitysyhteistyötä eri puolilla maailmaa. Lähetysseura on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö.

Tasaus-kampanja syntyi vuonna 1992 kevät- ja syyspäiväntasauksen innoittamana. Valo jakaantuu maailmassa tasan kaksi kertaa vuodessa, mutta elämisen edellytykset eivät koskaan. Siksi tarvitaan hyvinvoinnin tasaamista.

Tarjoamme seurakunnille materiaalia, joka valottaa Tasausta raamatullisesta näkökulmasta: Tasauksen katekismuksen, Tasauksen messuaineistoa, Raamattu- ja pienryhmämateriaaleja naisten oikeuksista ja Tasauksesta sekä pienryhmäaineiston YK:n vuosituhattavoitteista kristityn näkökulmasta. Nämä ovat haettavissa suoraan verkkosivulta http://www.tasaus.fi/tasaus_fi/www/tasaus/etusivu/seurakunnille/

Tasaus-vieraat ovat median haastateltavissa koko vierailunsa ajan. Haastattelupyynnöt voi osoittaa kehitysyhteistyötiedottaja Salla Matilaiselle, salla.matilainen@suomenlahetysseura.fi, puh. 020 7127  258.

Lisätietoa www.tasaus.fi

Suomen Lähetysseura 12.9.2012