Lähetysseuran kirjauutuus: Koko kylä juhlii Kilimassa

Lähetysseuran uusin kirja Juhla Kilimassa kertoo Neema-tytön tavallisesta elämästä Tansaniassa, kuvitteellisessa Kiliman kylässä.

Pirjo Lehtonen-Inkisen ja taiteilija Anita Polkutien yhteistyönä syntynyt lasten kuvakirja Juhla Kilimassa (Suomen Lähetysseura 2012) kertoo Neema-tytön elämästä Tansaniassa, kuvitteellisessa Kiliman kylässä. Koko Kiliman väki ahkeroi yhdessä saadakseen kotikylään oman kirkon. Tarinan lopussa päästään juhlimaan uuden kirkon vihkiäisiä. Kirja on suunnattu leikki-ikäisille lapsille.

Kansainvälisyys on nykyään monella tavalla niin aikuisten kuin lasten arkea. Median välittämistä uutisista ei ole helppo saada tietoa siitä, millaista tavallinen elämä on muilla maailmankolkilla. Miten sujuu ihmisten elämä silloin, kun katastrofit eivät sitä varjosta?

”Ajattelen, että lapset tarvitsevat kirjoja, joista voi lukea toisten maiden tyttöjen ja poikien elämästä. Suomalaiset lapset voivat huomata, että ihmiset ovat erilaisia – ja niin samanlaisia. Kaikkien elämässä on haasteita ja toivoa. Ja toivossa on merkittävä sija kristillisellä kirkolla ja sen sanomalla”, toteaa Pirjo Lehtonen-Inkinen, joka toimii Suomen Lähetysseurassa lapsi- ja nuorisotyön vastaavana kasvatussihteerinä.

”Pohjana kirjan kirjoittamiselle ovat olleet Tansanian-työntekijöidemme kirjat ja nimikkokirjeet. Niistä löytämistäni tapahtumista ja ihmisistä sain rakennusaineet tälle lastenkirjalle”, Lehtonen-Inkinen kertoo.

***

Juhla Kilimassa -kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaarissa, http://basaari.mission.fi (15 euroa) sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Lisätietoja: Pirjo Lehtonen-Inkinen, pirjo.lehtonen-inkinen@suomenlahetysseura.fi, p. 020 7127 277 ja kustannusjohtaja Minna Saarelma-Paukkala, minna.saarelma@suomenlahetysseura.fi, p. 050 352 2068. Lähetysseuran kirjatiedotteet löytyvät myös verkkosivulta: www.suomenlahetysseura.fi/kustannusliike (Uusimmat julkaisut)