Kirkot toimivat ruokaturvan puolesta

Tällä viikolla vietetään kansainvälisen kirkkojen vaikuttamisverkosto Ecumenical Advocacy Alliancen (EAA) ruoka-aiheista toimintaviikkoa, jolla muistutetaan jokaisen ihmisen oikeudesta ruokaan. Kirkot haluavat kiinnittää huomiota siihen, miten ruokaa tuotetaan, myydään ja kulutetaan. Lähes miljardi ihmistä näkee nälkää pysyvästi. Syynä ei ole ruoan puute, vaan sen epätasainen jakautuminen.

Maanantaina 15.10. alkoi myös maailman ruokaturvakomitean kokous Roomassa. Kuusipäiväisen kokouksen aiheina ovat ilmastonmuutos, sosiaalinen suojelu, maatalousinvestoinnit ja maan omistus. Ruokaturvakomitean tavoitteena on toimia maailmanlaajuisena ruokaturvaa ja ravitsemusta koskevien keskustelujen foorumina ja koota yhteen eri toimijoita. Komitea koostuu hallitusten, yritysten, järjestöjen ja tiedeyhteisön edustajista.

Viljelijät ruokaturvan takaajia

Suomen Lähetysseura ja Seinäjoen alueseurakunta järjestivät tänään seminaarin, jonka aiheena olivat oikeus ruokaan ja jokapäiväisen leivän haasteet Suomessa ja maailmalla. Puhujana oli EAA:n ruokaturvaryhmän puheenjohtaja Malcolm Damon. Damon toimii myös taloudellisen oikeudenmukaisuuden puolesta työskentelevän FOCCISA-verkoston (Fellowsship of Christian Councils in Southern Africa) toiminnanjohtajana.

Seminaarissa korostettiin viljelijöiden asemaa ruokaturvan takaajina kaikkialla maailmassa ja pohdittiin tulevaa: Mitä lapsenlapsemme ja heidän lapsensa syövät aikuisina?

Nälkä on monen syyn summa

”Syyt siihen, miksi oikeus ruokaan ei toteudu, ovat moninaiset. Yksi niistä on elintarvikkeiden markkinahintaan liittyvä spekulaatio, joka saa ruoan hinnan kohoamaan. Toinen tekijä on ilmastonmuutos. Näemme jatkuvasti sääolosuhteiden ääripäitä ympäri maailmaa, ja esimerkiksi Afrikassa on nykyään mahdotonta tietää, milloin kannattaa kylvää. Kolmas syy löytyy hallitusten haluttomuudesta tukea maataloussektoria. Tämä näkyy niin kansallisessa politiikassa kuin kehitysrahoituksessakin. Neljänneksi meidän on herättävä huomaamaan, että maatalouden ketjut ovat suurten yritysten hallinnassa. Suuryritykset omistavat siemenet ja monopolisoivat maataloustuotteiden tuotantoa ja myyntiä”, Damon totesi.

Tiistaina 16.10. vietetään kansainvälistä ruokapäivää.