Suomen parhaat gospelartistit lähtevät juhlakiertueelle 14.11.

Exitin Päiväntasaajakiertue juhlistaa yhtyeen 25-vuotista taivalta. Kuva Saku Perintö/Jiffel Music Group

Pekka Simojoki on kiertänyt Suomea jo 30 vuotta niin trubaduurina kuin erilaisten yhtyeidensä kanssa kouluissa, tapahtumissa ja kirkoissa. Yhteistä taivalta Exit-yhtyeen kanssakin tulee tänä vuonna täyteen 25 vuotta. Viime viikolla Radio Dein kuuntelijat valitsivat Simojoen Suomen parhaaksi gospelartiksi Exitin saavuttaessa kakkossijan, joten odotukset 14.11. starttaavan Exitin 25-vuotisjuhlakiertueen suhteen ovat korkealla.

– Olen tosi kiitollinen ja otettu – ja sanaton, kommentoi Simojoki saatuaan tiedon palkitsemisestaan.

– Minulla, Exitillä ja Radio Deillä on jotain yhteistä. Sellaista outoa sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä, totesi Simojoki Radio Dein 15-vuotisjuhlassa, jossa laulaja-lauluntekijä oli tosin läsnä vain videonäytön välityksellä, sillä hän oli juhlahetkellä yhtyeensä kanssa kiertuematkalla. Gospelpalkinnoista voi lukea enemmän www.seurakuntalainen.fi-sivustolta.

Simojoki tekee vuodessa noin 150 – 200 konserttipäivää, joten vuosien varrella mittariin on kertynyt jo noin 4000 konserttia. Pekka Simojoen äänitteitä on syntynyt 1982 – 2012 välillä hieman yli 60 kappaletta.

Simojoen tunnetuimpia lauluja on mm. usein kirkoissa laulettu Herra kädelläsi, uusi joulun klassikko Tulkoon joulu (”Niityllä lunta”), sekä kastejuhlista tuttu Taivaan Isä suojan antaa. Lisäksi rippikoululaiset vuodesta ja sukupolvesta toiseen laulavat Nuoren seurakunnan veisukirjasta lukuisia Simojoen lauluja.

Tämän lisäksi Exit on vuosien kuluessa tehnyt noin 900 konserttia, sekä konsertoinut monissa Euroopan maissa. Yhtyeen levyjä on myyty yli 90 000 kappaletta. Vuosien varrella yhtyeen kokoonpano on hieman muuttunut, mutta yhtyeen matkaa se ei ole hidastanut. Exitin 25-vuotista taivalta juhlistetaan 14.11. alkaen kymmenen konsertin kirkkokiertueella ympäri Suomen. Lisäksi Exit julkaisi 14. albuminsa marraskuun alussa. Sekä kiertueen- että albumin nimi on Päiväntasaaja.

Alkuperäisjäsenistä ovat jäljellä Pekka Simojoki (laulu), Matti Puttonen (laulu ja koskettimet) ja Timo Luoto (rummut). Muut yhtyeen jäsenet ovat Jari Levy (laulu ja koskettimet), Markku Perttilä (laulu ja kitara), Jarkko Jouppi (kitara) ja Timo Jouppi (basso).

Päiväntasaaja-kiertueella yhtye pitää esillä Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanjaa, jolla tuetaan köyhyyden vähentämiseen tähtäävää työtä eri puolilla maailmaa. Tänä vuonna Tasauksen teemana on naisten taloudelliset oikeudet ja kohdemaana Tansania. www.tasaus.fi

Exit kiertuepaikkakunnat ja aikataulut:

• ke 14.11 Tampere, Aleksanterin kirkko, klo 19.00. Liput ennakkoon www.piletti.fi 9 €/ovelta 10 €
  • to 15.11 Rauma, Pyhän Ristin kirkko, klo 19.00. ohjelma 5 €
  • pe 16.11 Hyvinkää, Hyvinkään kirkko, klo 18.00. ohjelma 10 €