Kauneimmat Joululaulut kajahtavat 40. kerran

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet ovat säilyttäneet alkuperäisen muotonsa kautta vuosien; ne ovat edelleen seurakunnan yhteislaulutilaisuuksia. Lähetysseura on laatinut joka vuosi tapahtumaa varten lauluvihkon

Kauneimmat Joululaulut kajahtavat kirkoissa tänä jouluna 40. kerran. Suomen Lähetysseuran vuonna 1973 hiljaista 3. adventtisunnuntaita varten ideoimasta joululaulutapahtumasta on tullut olennainen osa suomalaista joulunviettoa.

Ensimmäisenä vuonna mukaan lähti 140 seurakuntaa. Nykyisin lähes jokainen seurakunta järjestää vähintään yhden Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuden, isoimmat seurakunnat laulattavat ihmisiä kymmenissä tilaisuuksissa ensimmäisestä adventista loppiaiseen. Viime vuonna Kauneimmat Joululaulut kaikuivat ainakin 2700 tilaisuudessa. Lisäksi Kauneimpia Joululauluja kokoontuvat laulamaan myös ulkosuomalaiset eri puolilla maailmaa.

Kauneimmat Joululaulut tekee hyvää

Kauneimmat joululaulut -tilaisuudesta on tullut monelle suomalaiselle jo perinne, joka auttaa virittäytymään joulun tunnelmaan. Osallistumalla Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuteen saa hyvän mielen itselleen, mutta samalla voi tehdä hyvää myös kaukaiselle lähimmäiselle. Laulutilaisuuksissa kerätään kolehti Lähetysseuran ulkomaisen työn tukemiseksi, tänä vuonna erityisesti Aasian lasten lukutaidon edistämiseksi. Viime vuonna Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa kerätyt kolehdit sekä joulukeräys tuottivat yli miljoona euroa.

Juhlavuoden kunniaksi Lähetysseura on julkaissut tavallista paksumman lauluvihkon. Kolmenkymmenen laulun joukosta löytyy oma osio lastenlauluille. Verkkosivuilta löytyy seurakunnille toimintaideoita lasten huomioimiseksi laulutilaisuuksissa.

Säestykset kaikkiin vihkon laululuihin löytyvät nyt yksien kansien välistä Lähetysseuran ja F-kustannuksen yhdessä julkaisemasta Kauneimmat Joululaulut -nuottikirjasta.

Suomen- ja ruotsinkielisten vihkojen lisäksi Lähetysseura on julkaissut ensimmäistä kertaa myös saamenkielisen lauluvihkon. Vihkossa on 17 laulua pohjoissaameksi ja 11 laulua inarinsaameksi. Saamenkielistä vihkoa on tarkoitus käyttää useampi vuosi.

Juhlavuosi näkyy ja kuuluu monella tapaa

Kauneimpien Joululaulujen verkkosivuilta löytyy nyt toista kertaa kartta, johon seurakunnat voivat merkitä omat tilaisuutensa ja niiden pitopaikat. Verkkopalvelun avulla lauluintoiset voivat löytää heitä itseään lähinnä olevan laulupaikan.

Kauneimmat Joululaulut -nettiradiokanava toteutetaan yhdessä pääkaupunkiseudun seurakuntien mediatoimituksen eli Toivontuottajien Jouluradion kanssa. Kanava soittaa Kauneimpia Joululauluja 40 vuoden ajalta ensimmäisestä adventista loppiaiseen asti.

Kauneimmat Joululaulut taipuvat myös messumusiikiksi. Seurakuntien käyttöön on laadittu Kauneimmat Joululaulut -messu, jonka musiikki koostuu tutuista joululauluista sekä niiden säveliin tehdystä liturgisesta musiikista. Yle Radio 1 radioi Kauneimmat Joululaulut -messun Nurmeksen kirkosta su 16.12.

Juhlavuoteen liittyy myös Maailman Kauneimmat Joululaulut -juhlakonsertti Hartwall Areenalla 14.12. Konsertissa esiintyvät Saara Aalto, Johanna Försti, Diandra, Veeti Kallio, Jarkko Ahola, Tomi Metsäketo, Laura Voutilainen, Mikael Konttinen, Olli Ahvenlahden juhlaorkesteri sekä tuhatpäinen suurkuoro.

Kauneimmat Joululaulut myös jalkautuvat sinne, missä ihmiset ovat. Esimerkiksi Vantaan lähijunissa kuullaan Kauneimpia Joululauluja Vantaan seurakuntayhtymän laulattamana 10.12. Kauneimpia Joululauluja pääsee laulamaan ja kuuntelemaan myös Helsingin kulttuuriratikassa 5.-21.12. ja Seurasaaren Joulupolulla 16.12.

Lähetysseuran eettisistä Onnen lahjoista löytyy nyt myös joulukortti, jolla voi antaa lahjan niin lähellä kuin kaukana olevalle läheiselle. Kortti löytyy osoitteesta www.onnenlahjat.fi

Kauneimmat Joululaulut sai tänä vuonna Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n myöntämän Vuoden varainhankintateko -palkinnon.

Kauneimpien Joululaulujen omilta verkkosivuilta www.kauneimmatjoululaulut.fi löytyy lisää tietoa. Siellä voi myös käydä äänestämässä omaa suosikkilauluaan.

josta löytyy myös tietoa lähetystyöstä. Musiikkisihteeri Päivi Mattilan kädessä ensimmäinen lauluvihko vuodelta 1973 (painos 48 000 kpl)