Loppiaisen kolehti tukee Malawin evankelisluterilaisen kirkon työtä

Lapsi- ja nuorisokuoro Luther Kids esiintyy  Lilongwen tuomiokirkossa. Kuoron jäsenet tekevät vaikuttamistyötä

Loppiaisena 6. tammikuuta kerätään evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnissa kolehti Malawin kirkon seurakunta- ja julistustyöhön.

Malawin evankelisluterilainen kirkko kasvaa nopeasti ja tarvitsee siksi uusia työntekijöitä. Vastatakseen kirkon yhdeksän rovastikunnan tarpeisiin kirkon johto järjestää vuosittain pääkaupungissa Lilongwessa koulutusta papeille ja evankelistoille.

Sekä perus- että jatkokurssit kestävät kolme kuukautta, ja Lähetysseura tukee niitä taloudellisesti. Kumpaankin kurssiin osallistuu noin 30 työntekijää. Kurssin aikana osallistujat työskentelevät harjoittelijoina eri seurakunnissa. Heitä ohjaavat lääninrovastit. Osa evankelistoista voi jatkaa opiskeluja yliopistossa Tansaniassa tai Etelä-Afrikassa.

-Kirkko antaa ihmisille elämänrohkeutta arkipäivään, joka on täynnä haasteita. Viesti Jumalan armosta antaa toivoa, ja sitä tarvitaan täällä, sanoo Honest Sungo, yksi evankelistakurssin osanottajista.
-Teemme kirkkona kokonaisvaltaista työtä ja toimimme hiv-positiivisten ja aidsiin sairastuneiden kanssa, jotta heitä ei syrjitä.

Naisten osaamista lisätään

Naisten osuus seurakunnissa on erittäin tärkeä, sillä he hoitavat käytännön asioita ja laulavat kirkkokuoroissa. Malawin luterilainen kirkko onkin kuuluisa musiikillisesta panoksestaan.

-On tärkeää, että myös naiset osallistuvat koulutukseen. Vahvistamme heidän johtajantaitojaan. Monet koulutukseen osallistuneet naiset saarnaavat messuissa ja kehittävät naistyötä, kertoo Feston Phiri, joka on ollut vastuussa koulutuksesta vuodesta 2005.

Suomen Lähetysseura tukee kirkon teologista koulutusta myöntämällä jatkuvat stipendit kerrallaan neljälle opiskelijalle Iringan teologiseen tiedekuntaan Tansaniaan.

Pastori Isaac Siyani opiskeli stipendiaattina Tansaniassa vuosina 2010-12.
-Opin paljon käytännön asioita, joista on apua täällä kotona. Olen valmis välittämään oppimaani myös työtovereille. Hyvä johtajuus on ratkaisevaa kirkon kehitykselle.

Suomen Lähetysseura on tukenut Malawin evankelisluterilaisen kirkon työntekijöiden koulutusta vuodesta 2009 lähtien. Kirkon diakoniatyö on merkittävää, ja kirkko antaa tietoa mm. kansalaisoikeuksista. Kirkko tekee myös laajaa vaikuttamistyötä, ja tiedottaminen hivistä ja aidsista kulkee käsi kädessä kristillisen kasvatuksen kanssa.

Lähetysseura lähettää tammikuussa kaksi työntekijää Malawin evankelisluterilaisen kirkon työyhteyteen: pastori Riitta Heino toimii kirkon naistyössä ja pastori Olavi Heino koulutustehtävissä.

Lahjoita Malawin kirkon seurakuntatyöhön: IBAN: FI38 8000 1400 161130
BIC: DABAFIHH
Viesti: Malawi

tai lähetä viesti LAHJA5 (5 €) tai LAHJA10 (10 €) numeroon 16155.

Katso video: ”Afrikan lämmin sydän”

Lue lisää Lähetysseuran työstä Malawissa.

jotta aidsia sairastavat lapset saavat maaseudulla lääkettä. Kuva: Joanna Lindén-Montes
Riitta ja Olavi Heino ovat työskennelleet aiemmin Lähetysseuran työssä Tansaniassa. Malawissa Riitta Heino toimii kirkon naistyössä ja Olavi Heino koulutustehtävissä.  Kuva: Kai Tirkkonen