Namibia-projekti tuotti kirjan kolmen yliopistokirjaston yhteistyönä

”Tämä on arvokas lahja yhteisölle

Namibian, Helsingin ja Tampereen yliopistokirjastojen kaksivuotinen HEI ICI -projekti ‘Human Resource Development Project at the University of Namibia Library’ loppui viime vuoden päättyessä. Tähän projektiin liittyen Lähetysseura luovutti viime keväänä Namibian yliopiston kirjastolle arkistonsa Namibia-kokoelman, jonka Helsingin yliopisto toimitti Namibiaan vuoden lopulla.

– Kiitokset Suomen Lähetysseuralle tästä. Yliopiston rehtori Lazarus Hangula on kokoelmasta hyvin kiinnostunut, kertoo Namibia-projektin koordinaattori, kokoelmapäällikkö Elise Pirttiniemi Helsingin yliopiston kirjastosta.

Yhtenä konkreettisena tuloksena projektista syntyi kirja ”Empowering People – Collaboration between Finnish and Namibian University Libraries”, joka ilmestyi joulukuussa. Projektin tavoitteena oli tuoda vahvistusta ja rohkaisua akateemiseen kirjoittamiseen ja julkaisemiseen. Teoksen artikkelit tarkastelevat sekä käytännönläheisesti että tutkimukseen pohjautuen yliopistokirjastotyön keskeisiä kysymyksiä ja yhteistyön, osaamisen jakamisen ja motivoituneen henkilöstön merkitystä. Kaikki artikkelit koskevat niitä kirjastotyön keskeisiä tehtäviä, joita projektissa oli tarkoitus kehittää.

Kirjan toimittajia ovat Mirja Iivonen ja Outi Sisältö Tampereen yliopiston kirjastosta, Päivi Helminen Helsingin yliopiston kirjastosta sekä Joseph Ndinoshiho Namibian yliopiston kirjastosta.