Palmusunnuntain kolehti väkivallan keskellä eläville kirkoille

Wadi Kamal Abu Judeh ja Malak Al Lowsi harjoittelevat matematiikkaa pienryhmässä. Kuva Marjatta Kosonen

Palmusunnuntaina 24.3. kerätään luterilaisissa jumalanpalveluksissa kolehti Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkoille Lähi-idässä, Pakistanissa ja Kolumbiassa.

Väkivallan ja levottomuuksien keskellä elävät kirkot levittävät rauhan sanomaa sanoin ja teoin. Ne myös toimivat monin tavoin helpottaakseen vaikeissa oloissa elävien ihmisten elämää. Kirkot ja kristityt puolustavat ihmisoikeuksia, tekevät rauhankasvatusta, mahdollistavat syrjäytyneiden lasten ja nuorten koulutusta, vanhusten ja vammaisten tukemista sekä terveyspalveluja köyhille.

Erityisopetusta kirkon koulussa

Wadi Kamal Abu Judehin (10) silmät alkavat loistaa, kun erityisopettaja Riham Salameh vetää esiin itse tekemänsä leikkirahat. Leikkiminen paperista tehdyillä kolikoilla ja seteleillä on pojasta selvästi hauskaa. Hyvä laskutaito onkin Wadille tarpeen, jos hän toteuttaa aikuisena haaveensa ja ryhtyy isänsä tavoin apteekkariksi.

Nyt Wadi harjoittelee matematiikkaa ja äidinkieltään arabiaa pienryhmässä Beit Sahourin luterilaisessa koulussa, joka on yksi Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon neljästä koulusta.

– Nämä lapset tarvitsevat enemmän huomioita, kun he voivat saada 30–32 oppilaan luokassa. Tilastojen mukaan joka neljäs lapsi maailmassa tarvitsee tukea matematiikan opiskelussa, kertoo kirkon koulutoimiston johtaja Georgette Hazboun Rabadi.

Saatuaan opetusta pienryhmässä lapset pystyvät yleensä jatkamaan omassa luokassaan.

Ellei se onnistu, heidät pyritään ohjaamaan toisaalle. Vanhemmille on järjestetty työpajoja, jotta he ymmärtäisivät, ettei kunnon selkäsauna ole ratkaisu ongelmiin. Koululla toimii myös sosiaalityöntekijä.

Lähetysseura tukee erityisopetusta Beit Sahourin koulussa. Hankkeeseen saadaan ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroja.

Osa Palestiinalaisalueiden lapsista kärsii oppimis- ja keskittymisvaikeuksista kokemansa väkivallan takia: koti on ehkä tuhottu, isä viety vankilaan tai he ovat joutuneet keskelle ammuskelua tai pommitusta. Myös vanhempien kokemat traumat voivat heijastua lapsiin.

Paastokeräys samaan kohteeseen

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä lähettämällä tekstiviestin LAHJA5 (5 e) tai LAHJA10 (10 e) numeroon 16155.

Samaa kohdetta voi tukea myös lahjoittamalla Lähetysseuran tämän kevään paastokeräykseen. Paastokeräykseen voi osallistua maksamalla pankkitilille IBAN FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2013 tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/lahjoita

Beit Sahourin koulussa vieraili Lähetyssanomien toimittaja Marjatta Kosonen

Lue lisää paastokeräyksestä ja katso lyhytvideo Betlehemistä

Erityisopettaja Riham Salameh on tehnyt itse tunneilla käytettävän materiaalit. Kuva Marjatta Kosonen