Maailma kylässä -festivaaleilla asiaa ihmiskaupasta

Maailma kylässä -festivaali järjestetään 25.-26.5.2013.

Suomen Lähetysseura on pääyhteistyökumppanina toukokuussa järjestettävillä Maailma kylässä -festivaaleilla 25.–26.5.2013. Asiaohjelman lisäksi Lähetysseura tuo lavalle vuoden 2012 Idols-voittajan Diandran.

Asiaohjelmissa keskustelua naisten oikeuksista ja ihmiskaupasta

Lähetysseuran asiaohjelmassa paneudutaan lauantaina naisistuneeseen köyhyyteen. Naiset tuottavat puolet maailman ruoasta, mutta omistavat vain kaksi tuottavat prosenttia maasta. Naiset tekevät yli 60 prosenttia maailman töistä, mutta saavat tuloista vain 10 prosenttia. Vallitsevia rakenteita on vaikeaa muuttaa, jos naiset eivät pääse osallistumaan päätöksentekoon.  Minkälaisia toimenpiteitä yhteiskunnissa tarvitaan, jotta naiset pystyvät nousemaan köyhyydestä? Miten köyhyys vaikuttaa naisten ihmisoikeuksien totutumiseen?

Toimittaja Heidi Lipsasen vetämässä keskustelussa ovat mukana Kokoomuksen kansanedustaja Sanna Lauslahti, Lähetysseuran Tansanian aluepäällikkö Lasse Lampinen ja ulkoministeriön kehityspoliittisen osaston talousneuvonantaja Päivi Kannisto.

Sunnuntaina keskustellaan kansainvälisestä ihmiskaupasta. Köyhyys on ihmiskaupan kasvualusta. Miten ihmiskaupan markkinat toimivat ja miten pysäyttää ihmiskauppa? Kuinka uhreja autetaan? Keskustelemassa ovat kambodzhalaisen Chab Dai-järjestön johtaja Helen Sworn ja kansanedustaja Ilkka Kantola. Helen Sworn on työskennellyt ihmiskaupan vastustajana vuodesta 1999 lähtien. Yksi Chab Dain tärkeimpiä tavoitteita on auttaa lapsikaupan uhreja.

Monikulttuurisuusfestivaalille tilausta

Lähetysseuran teltat sijaitsevat Rautatientorilla paikalla R511 ja Kaisaniemen puistossa H454.

Maailma kylässä on vuodesta 1995 lähtien järjestetty koko perheen ilmaisfestivaali. Se on yksi Suomen suurimmista festivaaleista ja suurin monikulttuurisuuteen, kehitysyhteistyöhön ja kestävään kehitykseen keskittyvä tapahtuma. Vuonna 2012 festivaalikävijöitä oli ennätykselliset 105 000. Päivätapahtumiin on vapaa pääsy. Festivaalin järjestää Kepa ry.

Lähetysseuran ohjelma:

Diandran keikka
la 25.5. klo 12.30–13.15, Savanni-lava

Naiset ovat puoli maailmaa – miksi suurin osa köyhistä on naisia?
la 25.5. klo 13.30–14.15, Taiga-lava

Johan on markkinat! Pysäytä ihmiskauppa