Helsingin Lähetysjuhlat päättyivät ainutlaatuiseen messuun

Lähetystyö on globaalin kirkon arkityötä. Siitä kertoi myös Helsingin Lähetysjuhlien päätösmessu

Valtakunnalliset Lähetysjuhlat päättyivät Helsingissä sunnuntain 9.6. iltapäivällä juhlamessuun, jossa ensimmäistä kertaa samassa messussa sekä vihittiin uusia pappeja että siunattiin uusia lähetystyöntekijöitä. Näin näkyi konkreettisesti, että kirkko lähettää työntekijöitä palvelemaan ja viemään Sanaa niin kotimaahan kuin ulkomaille, ja että lähetystyö on sitä samaa kirkon arkityötä, jota tehdään kotimaassakin.

Pääasiassa Messukeskuksessa pidettyihin Lähetysjuhliin osallistui kolmen päivän aikana noin 10 000 ihmistä. Lähetysjuhlat on Suomen suurin kirkon kansainvälisen toiminnan vuosittainen tapahtuma. Juhlan järjestivät Suomen Lähetysseura ja Helsingin seurakuntayhtymä.

– Olen iloinen ja ylpeä, että saimme pitää Helsingissä nämä hienot lähetysjuhlat, jotka huipentuivat tähän historialliseen messuun, totesi Lähetysjuhlien pääsihteeri Kristiina Vähäkangas Helsingin seurakuntayhtymästä.

Kolmen päivän aikana tarkasteltiin sitä, mitä on tämän päivän lähetystyö, miten sitä tehdään lähellä ja kaukana, miten lähetystyö liittyy kristityn arkeen sekä miten suurkaupungin seurakunnat tekevät lähetystyötä kotiovella ja maailmalla. Monikulttuurisuus ja maahanmuuttajat olivat näkyvästi esillä Lähetysjuhlissa.

Lähetysjuhlaväkeä keskustelutti ja mediaa kiinnosti se, että Lähetysjuhlilla siunattiin lähetystyöhön kaksi parisuhteensa rekisteröinyttä miestä, joista toinen vihittiin myös papiksi.

Messussa saarnasi ja pappisvihkimyksen ja lähetystyöntekijöiden siunaamisen suoritti piispa Irja Askola.

Piispa Irja Askola puhui saarnassaan Jumalan tarjoilupöydästä, joka on avoin kaikille, kuten päivän evankeliumitekstinä olleessa Jeesuksen vertauksessa sanotaan. Hän mietti, onko Jumalan avoin ruokapöytä liian villi ajatus meille?

– Jeesus on opetuksessaan kuitenkin ehdoton. Uskon, elämäntavan tai ihonvärin mukaisia erillisiä tarjoilupöytiä ei järjestetä. On yksi Jumala, yksi yhteinen pöytä ja kaikkien ihmisten samanarvoiset istumapaikat.

Kuusi uutta lähetystyöntekijää

Lähetystyöhön siunatut ovat MMT Tapani Haapala Kambodzhaan; pastori ja lentäjä Jarkko Korhonen lähetyslentojärjestö Mission Aviation Fellowshipin (MAF) palvelukseen; FM, hätäkeskuspäivystäjä Pirita Korhonen MAF:n palvelukseen; M.Sc. Dennis Londo Kambodzhaan; M.Sc., kirkon nuorisotyönohjaaja Hanna Londo Kambodzhaan ja TM Ari Muttonen – joka vihittiin myös papiksi – Kambodzhaan.

Piispa Irja Askolan saarna päätösmessussa