Lähi-idässä tiukat rajoitukset – työ jatkuu osittain

Aluepäällikkö Jukka Hautala kertoo koronan vaikutuksista Lähi-idän työhön. Kuva: Heidi Tirri

– Työmme on rajoittunut tuntuvasti liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten vuoksi, kertoo Suomen Lähetysseuran Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan työn aluepäällikkö Jukka Hautala Jerusalemista.

Rajoitusten alkaessa Israelissa ei saanut liikkua kuin sadan metrin päässä kotoa korkeintaan viiden ihmisen ryhmässä, nyt saa liikkua 500 metrin päässä kotona enintään kymmenen hengen ryhmissä. Palestiinan puolella rajoitukset alkoivat ennen Israelia.

Israelin ja Palestiinalaisalueen raja sulkeutui jo 6. maaliskuuta ja sen seurauksena ihmiset eivät esimerkiksi pääse töihin Länsirannalta Jerusalemiin.

– Myöskään taloussihteerimme Georgette Fashho-Boullata ei ole päässyt kulkemaan kodistaan Ramallahista toimistoomme Jerusalemiin. Viime viikolla (20.4.) hän pääsi ensimmäisen kerran rajalta läpi, Hautala kertoo.

Palestiinalaiskoulut ja -virastot sulkeutuivat samana päivänä kuin raja. Kuten muutkin oppilaat, Lähetysseuran pari sataa kummioppilasta kolmessa kummikoulussa ovat etäopetuksessa eikä heitä tai opettajia pääse tapaamaan. Työ lasten ja nuorten hyväksi jatkuu kuitenkin mahdollisuuksien mukaan lasten oikeuksia puolustavien Lähetysseuran kumppanien kautta.

Toiminta on hiljentynyt myös Lähetysseuran Felm-keskuksessa. Ryhmät ja seurakunnat eivät kokoonnu siellä ja työntekijöistä paikalla ovat ainoastaan Jukka Hautala ja hänen puolisonsa, tiedottajana ja kummiyhdyshenkilönä toimiva Iina Matikainen sekä laitosmies Alexander Barjutin.

– Pääsimme maaliskuussa juuri hyvään vauhtiin, kun kumppanimme Rossing Center aloitti opiskelijoille suunnatut koulutukset kunnostetussa Alatalossa. Parin viikon vilkkaan toiminnan jälkeen se täytyi panna tauolle, Jukka Hautala harmittelee. Toisaalta tämä on hyvä aika saattaa Alatalon viimeistelytyöt valmiiksi ja aloittaa syksyn toiminnan suunnittelu.

Raportointi- ja suunnittelutyö jatkuvat normaalisti. Joiltakin osin työtä on voinut siirtää tehtäväksi verkon kautta. Digiloikkiakin on otettu.

– Kumppanikirkkomme Jordanian ja Pyhän maan kirkko on aloittanut jumalanpalvelusten striimaukset, aluepäällikkö kertoo.

Korona on siis tuonut haasteita ja mahdollisuuksia. Myös uudenlaisia avunpyyntöjä on tullut Jukka Hautalan työpöydälle. Yksi Lähetysseuran vaikutusvaltainen kumppani loistaa korona-aikana omassa elementissään.

Kuuntele lisää Kirkko maailmalla -podcastista.