Kristityt haluavat toimia rauhanrakentajina Aasiassa

Ekumenia ja kristittyjen toiminta rauhan puolesta puhuttivat Nepalin pääkaupungissa Kathmandussa 24.-26. marraskuuta pidetyssä seminaarissa.

Viitisenkymmentä pappia ja seurakunta-aktiivia osallistui seminaariin, jonka järjestäjinä toimivat Nepalin kirkkojen kansallinen neuvosto sekä Aasian kristittyjen konferenssi.

Aasian kristityt elävät monien uskontojen keskellä. Uskonnolliset johtajat joutuvat kohtaamaan yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta ja ihmisarvon loukkauksia. Jotta sanoma Kristuksesta, joka on sovittanut maailman Jumalan kanssa, olisi uskottava, kristittyjen pitää kunnioittaa toisiaan ja ottaa yhdessä vastuu Jumalan luomakunnasta.

Aasian kristillisen konferenssin pääsihteeri, TT Ery Hutabarat kertoi esimerkin voimasta.

“Meidän pitää oppia rauhantyötä ja anteeksiantoa omassa perheessämme. Jos me emme voi antaa anteeksi kristityille veljillemme ja sisarillemme, miten voimme kutsua itseämme Jeesuksen opetuslapsiksi?”

Korealainen pastori Grace Moon muistutti, että kiinan kielen rauhaa tarkoittava kirjoitusmerkki koostuu kahdesta merkistä: toinen niistä tarkoittaa riisiä ja toinen suuta. Kun riisi jaetaan tasan, rauha ihmisten kesken säilyy.

Yhteistä työtä ihmisten ja luomakunnan hyväksi

TT Roger Gaikwad aloittaa työnsä Intian kirkkojen kansallisen neuvoston pääsihteerinä 9. joulukuuta. Hän painotti vastuuta, joka ihmisellä on luomakunnasta.

Seminaarin lopussa osallistujat sitoutuivat työskentelemään sovinnon puolesta ja kohtaamaan jokaisen ihmisen kunnioittaen ja arvostaen riippumatta tämän yhteiskunnallisesta asemasta.

He sopivat myös yhteisistä toimista, jotta lapsiavioliitot saadaan loppumaan ja jätteidenkäsittely hoidetaan järjestetysti. Vaikuttaminen päättäjiin sekä esimerkin voima ovat tärkeitä tässä työssä.

Aasian kristillinen konferenssi (CCA) on vuonna 1956 perustettu ekumeeninen katto-organisaatio, johon kuuluu sata kansallista kirkkoa ja 16 kirkkojen neuvostoa 21 Aasian maasta. Sen päätoimisto on Thaimaassa.

Nepalin kirkkojen kansallinen neuvosto on Aasian kristillisen konferenssin jäsen ja Suomen Lähetysseuran yhteistyökumppani.

Teksti ja kuvat: Maria Westerling