Henkilöstövähennykset johtivat viiden työntekijän irtisanomiseen

Lähetysseuran vuosikokouksen hyväksymän vuoden 2014 toiminta- ja taloussuunnitelman edellyttämät toiminnallisista ja taloudellisista syistä aiheutuvat henkilöstövähennykset ovat johtaneet viiden työntekijän työsuhteen päättymiseen irtisanomismenettelyssä.

Elokuussa käynnistyneiden yt-neuvottelujen piirissä oli 76 kotimaanosastolla työskentelevää työntekijää. Kun neuvottelut päätettiin lokakuussa, mahdollisten irtisanomisten määräksi arvioitiin 3-6, korkeintaan 10 työsuhdetta.

Henkilöstövähennyksistä merkittävä määrä kohdistui kotimaan alueorganisaatioon johtuen kirkon kansainvälisen työn hiippakuntasihteerien työn käynnistymisestä vuoden alusta.

Lähetysseurassa on toteutettu useamman vuoden ajan talouden tasapainottamisohjelmaa. Tavoitteeksi on asetettu, että ensi vuonna mahdollisia omaisuuden myyntejä ei enää käytetä toimintakulujen kattamiseen. Lisäksi budjetin tavoitteeksi on asetettu ulkomaantyön osuuden kasvattaminen 73 prosenttiin, kun se lähivuosina on ollut keskimäärin 72 prosenttia.

Uusi kotimaantyön organisaatio käynnistyy vuoden alusta. Siitä tiedotetaan erikseen ennen joulua.