Maria Immonen LML:n Maailmanpalvelun apulaisjohtajaksi

Kuva: Paula Laajalahti

Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Maria Immonen on nimitetty Luterilaisen maailmanliiton maailmanpalvelun osaston apulaisjohtajaksi (Global Program Coordinator, The LWF Department for World Service, DWS). Hän aloittaa Genevessä 1.4.

Maria Immonen on ollut Lähetysseuran palveluksessa vuodesta 1996 sekä ulkomaantyössä Tansaniassa että kotimaassa hankekoordinaattorina ja vuodesta 2008 lähtien kehitysyhteistyöpäällikkönä.

Vuosina 2003–2007 hän oli virkavapaalla Lähetysseurasta ja työskenteli silloin LML:n maailmanpalvelun osastolla koordinaattorina, joka vastasi Afrikan sarven maaohjelmista sekä ihmisoikeusperustaisuuden kehittämisestä.

Maailmanpalvelun osasto on LML:n suurin osasto. Se keskittyy humanitaariseen ja kehitysyhteistyöhön omissa maaohjelmissaan, joita on kriiseistä riippuen noin kolmessakymmenessä maassa. Henkilökuntaa sillä on runsas 2 000, Genevessä 16, muut maailmalla. Maailmanpalvelun budjetti on vajaat 90 miljoonaa euroa. Päärahoittajina ovat kirkkojen ulkomaanavut, eri YK-järjestöt, EU, USA jne.

Immonen toimii tällä hetkellä myös Suomen kirkon nimeämänä edustajana Luterilaisen maailmanliiton neuvostossa, joka on LML:n korkein päättävä elin yleiskokousten välillä.

Nimitysuutinen LML:n sivuilla