Simojoki konsertoi Hongkongissa

Gospelmuusikko Pekka Simojoki keikkaili tammikuun lopussa Hongkongissa Lähetysseuran vieraana. Muutaman päivän aikana hän esiintyi mm. Hongkongissa asuville suomalaisille pääkonsulin residenssissä, teologisen seminaarin opiskelijoille sekä Ling Oin ja Tan Ka Wanin -huumevieroituskeskusten asiakkaille. Edellisestä Hongkongin keikasta – silloin Jakarandan kanssa – olikin vierähtänyt jo neljännesvuosisata.

Lähetysseuran yli 40 vuotta sitten aloittama Ling Oin huumevieroitustyö luovutetaan tänä keväänä Hongkongin luterilaisen kirkon haltuun, joten Simojoen vierailu osui historialliseen ajankohtaan. Ling Oin työ tuli Simojoelle läheiseksi jo nuoruudessa, mutta vierailut Ling Oin puolimatkan kodissa ja Tan Ka Wanin vieroituskeskuksessa olivat hänelle ensimmäiset.

– 20-vuotiaana opiskelijana keräsin aina Opiskelijoiden Lähetysliitolle kolehdin Ling Oin ja sen paikallisen työntekijän William Chengin puolesta, Pekka kertoi.

Tan Ka Wan sijaitsee syrjäisellä rannalla, kuvankauniissa luonnonpuistossa. Sinne ei mennä, tai sieltä tulla, muuten kuin yhteysaluksella. Laiturilla Simojoen toivottivat tervetulleeksi pastori Juri Veikkola sekä Ling Oissa harjoittelijana oleva Tuomas Meurman. Veikkola on Simojoen muusikkokollega jo vuosien takaa ja Hongkongissa he soittivat jälleen yhdessä.

Esittäessään laulua ”Karavaani kulkee” Pekka Simojoki totesi huumevieroituskeskuksen veljille, ettei elämä ole aina helppoa, mutta tärkeintä on keskittyä siihen, minne on menossa.

Veljet yhtyivät lauluun, kun Simojoki soitti kappaleen ”His loving kindness will never end” (Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti). Tan Ka Wanissa kamppailua raittiudesta käydään yksi päivä kerrallaan toisten veljien ja henkilökunnan tuella ja rukoillen Jumalaa, jonka armo on ehtymätön.

Kävele Jumalan kanssa

Mantereella sijaitsevassa Ling Oin puolimatkankodissa on 26 paikkaa vieroitushoidon käyneille, joita tuetaan palaamaan takaisin normaaliin elämään.

Siellä Simojoki tapasi puolimatkankodin johtajan Samson Dain, jonka kanssa heillä oli paljon yhteistä keskusteltavaa. Ling Oin työntekijöiden ja veljien käyttämässä paidassa lukee kiinalaisin merkein ”kävele Jumalan kanssa”. Simojoki ja Dai totesivat tehneensä juuri sen ja siksi heidän polkunsa olivat nyt kohdanneet.

Simojoen säveltämä ja Anna-Mari Kaskisen sanoittama virsi 517 (Herra, kädelläsi) löytyy myös Ling Oin laulukirjasta kantoninkiinaksi käännettynä. Musiikin kautta ilosanoma ylittää kieli- ja kulttuurirajat.

Upu Leppänen

ettei elämä ole aina helppoa