Lähetysjuhlavalmistelut Vaasassa ovat jo pitkällä

Valtakunnallisia Lähetysjuhlia vietetään ensi kesänä Vaasassa 6.-8.6. Lähetysseuran kanssa juhlia järjestävät evankelis-luterilaiset seurakunnat Vaasassa eli Vaasan suomalainen, Vaasan ruotsalainen ja Vähänkyrön seurakunta. Suomen- ja ruotsinkielisiä juhlia vietetään siis yhtä aikaa.

Mikäli hotellien varaustilanteeseen on luottamista, Vaasaan on tulossa runsaasti juhlavieraita ympäri Suomea. Majoitusvarausten tekemisellä onkin jo kiire.

”Käytännön järjestelyjä on paljon meneillään. Muistutan itselleni, että tärkeintä on juhlien sisältö. Juuri siihen sisältyy se siunaus ja rohkaisu, mikä näissä juhlissa on. Ilo tulee siitäkin, että saan tehdä käytännön työtä yhdessä monien vapaaehtoisten kanssa”, lähetysjuhlien pääsihteeri Maaria Perälä kertoo.

Juhlapaikkana Vaasa Arena

Juhlien pääpaikka on Vaasan jäähalli, Vaasa Arena. Päähallin yhteydessä olevista harjoitushalleista löytyvät mm. juhlaravintola ja Lähetystori. Vaasa Arena sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä keskustasta. Maksuton juhlabussi liikennöi kaupungilta juhla-alueelle kaksi kertaa tunnissa.

Vaasa Arenan pääohjelmasta löytyy paljon yhteistä ohjelmaa niin suomen- kuin ruotsinkielisille sekä myös eri ikäryhmille. Tytöille ja pojille on ihan omaa ohjelmaa runsaan puolen kilometrin päässä Suvilahden koululla, jonne pääsee lauantaina Vaasa Arenalta Lilliputtijunalla. Ruotsinkielisten oma ohjelmapaikka on kymmenen minuutin kävelymatkan päässä sijaitseva Hansa-kampus, jossa järjestetään myös perjantain missiologinen symposiumi. Nuoret juhlivat mm. torilla ja entisessä elokuvateatteri Ritzissä.

Veden äärelle

Juhlien tunnus on ”Veden äärelle”, onhan kyse Vaasasta, merenrantakaupungista. Vaasaa mainostetaan myös Suomen aurinkoisimmaksi kaupungiksi. Lähetysjuhlille tulijat voivatkin yhdistää Vaasan-matkaansa myös muita seudun tarjoamia mahdollisuuksia: yhteistyötä on viritelty Wasalandian kanssa ja sunnuntaina 8.6. voi myös osallistua saaristoretkelle Merenkurkun maailmanperintöalueelle (Huom! ennakkovaraus).

Lähetysjuhlat ovat helluntain aikaan, ja juhlavieraita kutsutaan myös elävän veden äärelle. Siitä kertoo juhlien tunnuslaulukin, Vaasan ruotsalaisen seurakunnan kanttori Dan Anderssonin säveltämä ”Tulkaa janoiset!”. Tunnuslauluun voi tutustua etukäteen Lähetysjuhlien nettisivuilla.

Tarinoita eri puolilta maailmaa

Erityisenä teemana Vaasan juhlilla on vammaisten ihmisten oikeudet. Aihetta on Vaasassa pohjustanut tammikuussa Vaasan kirjastossa esillä ollut Kirsti Kirjavaisen Nepal-kuvista koottu näyttely, joka on esillä Vaasa Arenassa myös juhlien aikaan.

Vaasan juhlille on tulossa runsaasti ulkomaisia vieraita. Tansaniasta tulee maasaikuoro Loruvani ja pari muutakin vierasta. Lisäksi vieraita odotetaan Kiinasta, Palestiinasta, Hongkongista ja Thaimaasta.

Ohjelma ja muuta infoa kevään mittaan täydentyen löytyy nettiosoitteesta www.lahetysjuhlat.fi