Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon piispa Munib Younan vetoaa väkivaltaisuuksien lopettamiseksi

Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon piispa ja Luterilaisen maailmanliiton presidentti Munib Younan vaatii välitöntä väkivaltaisuuksien lopettamista Israelin ja Palestiinan välillä. Viime viikkojen väkivaltaisuudet ovat aiheuttaneet suurta kärsimystä ja vaatineet lukuisia kuolonuhreja. Alueen ihmiset ovat piispan mukaan peloissaan ja turhautuneita.

Younanin mukaan Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilainen kirkko tuomitsee kaikki molempien osapuolten harjoittamat väkivaltaisuudet. ”Molempien osapuolten harjoittama väkivalta rikkoo kansainvälistä humanitaarista oikeutta sekä kansainvälisiä ihmisoikeuslakeja ja se tulisi lopettaa välittömästi”, Younan sanoo. Kirkko ei Younanin mukaan hyväksy minkäänlaista väkivaltaa konfliktin ratkaisemiseksi.

Luterilaisen maailmanliiton (LML) pääsihteeri pastori Martin Junge painotti, että LML tukee Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaista kirkkoa sen vaatimuksissa väkivallan lopettamiseksi. ”Jordanian ja Pyhän maan kirkon maltillisuuden ääni ja vaatimus osapuolten väliseen dialogiin ovat tärkeämpiä kuin koskaan aiemmin”, Junge sanoo.

Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilainen kirkko on Suomen Lähetysseuran kumppanikirkko.  Lähetysseura on Luterilaisen maailmanliiton jäsen.

Lisää aiheesta: http://www.elcjhl.org/2014/07/16/the-evangelical-lutheran-church-in-jordan-and-the-holy-land-elcjhl-calls-for-immediate-cessation-of-hostilities-in-gaza/