Lähetysseura kerää katastrofiapua Pohjois-Irakin kriisialueille

LML:n operaatio Pohjois-Irakissa keskittyy väkivaltaa paenneisiin siviileihin

Suomen Lähetysseura käynnistää keräyksen maan sisäisten pakolaisten tukemiseksi Pohjois-Irakissa. Alustavasti on päätetty jo lähettää 50 000 euroa Luterilaiselle maailmanliitolle (LML), joka vastaa avun toimittamisesta perille osana laajempaa kansainvälistä avustusoperaatiota.

Piispainkokous vetosi 10.9. kirkon kansainvälisiin toimijoihin Pohjois-Irakin siviiliväestön tukemiseksi. ISIS-järjestön valtaamilla alueilla vaikeuksissa ovat etenkin vähemmistöt, kuten kristityt, shiiat ja jesidit.

LML:n operaatio keskittyy kurdien hallitsemilla alueilla Mosulin kaupungin läheisyydessä ensisijaisesti väkivaltaa paenneisiin siviileihin, joista valtaosa lukeutuu Irakin uskonnollisiin ja kansallisiin vähemmistöihin. Pulaa on muun muassa ruoasta, sähköstä, puhtaasta vedestä, psykososiaalisen tuen palveluista, terveydenhuollosta ja lasten koulunkäyntimahdollisuuksista.

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea maksamalla tilille IBAN: FI60 8179 9710 0312 86, BIC: DABAFIHH, viestikenttään AUTA, soittamalla katastrofikeräyspuhelimeen 0600 11320 (20,28 e + pvm.) tai lähettämällä tekstiviestin AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä netissä