Luterilaisen maailmanliiton pääsihteeri kiitteli Lähetysseuran tukea Kelton instituutille

Luterilaisen maailmanliiton pääsihteeri Martin Junge (toinen vas.) ja Euroopan asioiden sihteeri Eva-Sibylle Vogel-Mfato (keskellä) tapasivat Keltossa muun muassa instituutin kirjanpitäjän Jelena Parkkisen (oik.) ja pastori Ivan Laptevin. Keskustelua tulkkasi Tatjana Rjumina.

Venäjälle ensivierailun tehnyt Luterilaisen maailmanliiton pääsihteeri Martin Junge tutustui torstaina 18.9. Inkerin kirkkoon ja sen toimintaan Pietarin ympäristössä. Samalla hän sai tietoa Suomen Lähetysseuran työstä Venäjällä, esimerkiksi SLS:n antamasta tuesta Inkerin kirkon nuoriso- ja diakoniatyölle.

Käydessään Inkerin kirkon teologisessa instituutissa Keltossa Junge kiitti aivan erityisesti Lähetysseuraa tuesta kirkon teologikoulutukselle.

”On tärkeää, että Suomen Lähetysseura tukee tätä koulutusta, sillä tasokas teologinen koulutus on kirkolle keskeinen asia.” Jungen mukaan vahvaa teologiaa tietämystä tarvitaan muun muassa kirkon yhtenäisyyden turvaamiseksi erilaisten hengellisten virtausten keskellä.

Suomen Lähetysseura tukee kohta 20 vuotta täyttävässä instituutissa annettavaa koulutusta tänä vuonna erityisen stipendirahaston kautta 60 000 eurolla, suoralla 5000 euron tuella sekä Lähetysseuran työntekijöiden antaman työpanoksen kautta.

Instituutti kouluttaa teologian maistereita ja kandidaatteja sekä järjestää kursseja kirkon lapsi- ja nuorisotyön, diakoniatyön, musiikkityön ja perhetyön parissa toimiville työntekijöille ja vapaaehtoisille.

Inkerin kirkon pääpyhäkössä Pyhän Marian kirkossa puhuessaan Junge varoitti sekä yksittäisiä kristittyjä että kirkkoja eristäytymästä.

”On riskialtista, jos kristitty jää yksin. Sama koskee kirkkoja. Niin murheiden kuin ilonaiheiden jakaminenkin on tärkeää. Sekä kirkot että yksittäiset kristityt tarvitsevat yhteydenpitoa ja toinen toisensa rohkaisua .”

Martin Jungen ohella Inkerin kirkosta ja Lähetysseuran työstä Venäjällä kuuli Luterilaisen maailmanliiton Euroopan asioiden sihteeri Eva-Sibylle Vogel-Mfato.

Teksti ja kuvat: Pekka Mikkola