Adventtikolehti 30.11. kerätään aids-orpojen hyväksi

Aidsin takia vanhempansa menettänyt Genet Wodajo on aloittamassa kampaamoyritystä parin muun aids-orpohankkeen tuella kampaajaksi valmistuneen kanssa Etiopian Dessiessä. Kuva Sari Lehtelä

Adventtisunnuntaina 30.11. luterilaisissa jumalanpalveluksissa kerätään kolehti aids-orpojen hyväksi Suomen Lähetysseuran kautta. Ensimmäinen adventtisunnuntai aloittaa uuden kirkkovuoden ja valmistautumisen jouluun. Se on myös yksi vuoden suosituimmista pyhäpäivistä ensimmäiseen adventtiin erottamattomasti kuuluvan Hoosianna-hymnin takia. Seuraavana päivänä, maanantaina 1.12., vietetään kansainvälistä aids-päivää.

Hiv ja aids ovat koetelleet ankarasti lapsia ja heidän perheitään. YK:n arvioiden mukaan lähes 18 miljoonaa lasta on menettänyt toisen tai molemmat vanhempansa aidsin takia, ja vuoteen 2015 mennessä aids-orpojen määrän arvioidaan kasvavan 25 miljoonaan. Yli 85 prosenttia näistä lapsista asuu Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.

Suomen Lähetysseura tekee työtä aids-orpojen parissa monessa maassa. Tavoitteena on, että lapset voisivat elää mahdollisimman normaalia lapsuutta: saisivat turvallisuutta, huolenpitoa, ravintoa ja vaatetuksen sekä voisivat käydä koulua ja opiskella, kunnes kykenevät huolehtimaan itse toimeentulostaan.

Esimerkiksi Pohjois-Etiopiassa Dessien alueella Lähetysseuran aids-orpohanke tukee tällä hetkellä 300 lasta ja heidän lähipiirinsä mukaan lukien yli 1400 ihmistä.

Lapset asuvat joko elossa olevan vanhempansa tai jonkun sukulaisen kanssa. Jos sukulaisia ei ole, etsitään huoltaja vanhempien ystävien tai naapurien joukosta. Tärkeä osa lasten kokonaisvaltaista tukea ovat toimintakeskukset, joissa he oppivat käytännön taitoja, kuten käsitöitä ja vihannestenviljelyä, virkistäytyvät ja saavat vertaistukea.

Aikuistuvat lapset saavat tukea ammatinvalintaan ja tulevaisuuden suunnittelemiseen. Ammattiin opiskelleita voidaan myös auttaa oman pienyritystoiminnan alkuun. Dessien ohjelma on toiminut vuodesta 2002 ja nyt lähes kaikki alkuvaiheessa mukaan otetut lapset alkavat olla jo omilla jaloillaan.

………………………

Kolehdin voi antaa myös tekstiviestillä:

Tekstaa LAHJA5 (5 e) tai LAHJA10 (10 e) numeroon 16155.