Venezuelan luterilainen kirkko kärsii bensan hinnan laskusta

Casa Hogar on noin kahdentoista pojan turvakoti. Pojat viljelevät vihanneksia ja kasvattavat kanoja. Vuonna 2010 rakennettiin Iisalmen seurakunnan ja Lähetysseuran Lasten Pankin tuella leipomo

Bensan hinnan aleneminen ei ole kaikkialla hyvä asia. Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkko Venezuelassa kärsii presidentti Hugo Chavezin jälkeensä jättämästä rajusta taloudellisesta ja yhteiskunnallisesta kriisistä. Pieni luterilainen kirkko yrittää jatkaa työtään kriisin keskellä.

– Venezuela on kaaos. Enää ei saa lääkkeitä ja monissa paikoissa ei ole enää ruokaa, elämme kuin sota-aikaa. Kauppoja ryöstetään ja väkivalta lisääntyy. Monia kirkon jäseniä on ryöstetty kadulla ja heiltä on viety ruokaa, kännyköitä ja muuta omaisuutta, mutta kiitämme Jumalaa siitä, että he ovat hengissä. Vaikeat ajat ovat edessä. Rukoilkaa meidän puolestamme Suomessa, vetoaa Valencian seurakunnan pastori Gerardo A. Hands Lähetysseuran Latinalaisen Amerikan aluepäällikkö Arja Koskiselle lähettämässään viestissä.

Yhteydet toimivat vain Valenciaan

Venezuelan evankelisluterilaisella kirkolla on kymmenen seurakuntaa, joista Lähetysseura on tukenut lähinnä Barquisimeton, Maracaibon, Barinasin ja Valencian seurakuntien lähetys- ja sosiaalityötä sekä kummilapsityötä. Viime vuoden alkupuolen jälkeen Lähetysseura on voinut lähettää tukea enää Valencian seurakunnalle, koska yhteys muihin seurakuntiin ei ole toiminut. Valencia on yksi maan suurimmista kaupungeista.

Kirkollisen työn päällikkö, itse aikanaan Venezuelassa lähetystyössä ollut Pia Kummel-Myrskog vieraili Venezuelassa viimeksi vuosi sitten.

– Jo silloin oli puutetta tavaroista ja turvaton olo. Mutta näin myös, miten seurakunnat toimivat turvallisina kohtaamispaikkoina, varsinkin lapsille. Maan hajanaisuus haastaa myös kirkkoa. Voimme rukoilla pienen kirkon ykseyden puolesta. Erityisesti olen huolissani pappien jaksamisesta. Papeista on pulaa, mutta Venezuelassa ei ole koulutusmahdollisuuksia luterilaiseksi papiksi pyrkivälle, vaan hänen on mentävä Brasiliaan tai Meksikoon, Pia Kummel-Myrskog kertoo.

Valencian seurakunta on tehnyt pitkään sosiaalityötä syrjäytymisvaarassa olevien lasten parissa. Lasten ja nuorten turvakoti Casa Hogar antaa lapsille kodinomaista turvaa, auttaa heitä suorittamaan koulunsa loppuun ja saamaan ammatin. Seurakunnalla on myös San Blasin köyhän asuma-alueen laidalla toimipiste, Ystävyyden talo, jonka tavoitteena on auttaa naisia ja heidän lähipiiriään. Siellä toimii esikoulu, ja iltapäivällä annetaan tukiopetusta kouluikäisille lapsille. Iltaisin on naisille työpajoja, joilla avataan naisille mahdollisuuksia omien pienyritysten perustamiseen. Valencian seurakunnan kummiohjelmassa on tällä hetkellä 36 lasta.

Hyviäkin uutisia on

Tuorein viesti Gerardo A. Handsilta kertoo tilanteen Venezuelassa pahentuvan päivä päivältä ja hintojen nousevan.

– Kolminumeroinen devalvaatio uhkaa. Hyviäkin uutisia on: seurakunnan koulu pystyi aloittamaan lukukauden normaalisti. Olemme myös saaneet aputyövoimaa Casa Hogariin. Jatkamme leivän leipomista Casa Hogarin leipomossa, mutta vain omaan kulutukseen, koska jauhoja on niin vaikea saada. Samoin kaasua uunia varten, vaikka olemme öljyntuottajamaa – yksi suurista ristiriidoista maassamme. Iisalmen seurakunnan ja Lasten Pankin tuella rakennettu leipomomme on ollut valtava siunaus, sillä Casa Hogarin pöydältä ei ole puuttunut leipää.

jonka avulla on hankittu myös tuloja. Oikealla Valencian seurakunnan pastori Gerardo A. Hands. Kuva Katinka Käyhkö