Sanna Sepponen kiersi tapaamassa vammaisia Tansaniassa: ”Turha hävetä vammaista lasta”

Maasai-kylässä Sanna ja Sari Sepponen keskustelivat pitkään Sofia Ojayan kanssa

Toisenlaiset frendit -tv-sarjasta tuttu Sanna Sepponen tutustui Lähetysseuran etsivään vammaistyöhön Tansanian syrjäkylissä.

Sanna Sepponen ja hänen äitinsä Sari Sepponen tutustuivat hiljattain Lähetysseuran ja Tansanian evankelis-luterilaisen kirkon tukemaan Rainbow-koulun avo-ohjelmaan, jossa etsivällä vammaistyöllä sananmukaisesti etsitään vammaisia lapsia, tehdään diagnoosi ja hoitosuunnitelma. Koillis-Tansaniassa heidän työalueeseensa kuuluu 28 kylää. Sepposet vierailivat syrjäisissä kylissä, tapasivat vammaisia ja heidän perheitään, kuuntelivat vanhempien huolia ja jakoivat kokemuksia. Sannan elämäntarina kiinnosti paikallisia.

”Sanna on kehitysvammainen ja hän elää itsenäisesti tuetussa asunnossa ja käy töissä ravintolassa Suomessa. Sanna on myös menestynyt urheilija ja hänellä on oma tv-ohjelma,” etsivän vammaistyön tiimiä johtava Lähetysseuran projektikoordinaattori Kirsi Salo esitteli.

Tansaniassa vammaisuuden ajatellaan joskus aiheutuvan kirouksesta ja siksi vammaisia lapsia hävetään ja piilotellaan. Piiloon on jäänyt myös pieni Bahati Maiko Ojaya, 6-vuotias maasai-tyttö. Etsivän vammaistyön tiimi sekä Sanna ja Sari tapasivat Bahatin äidin Sofian Ojayan Ronjo-kylässä. Maasai-perheessä on ollut suuria vaikeuksia hyväksyä vammaista lasta ja hänet on jätetty heitteelle.

”Hän on kaunis lapsi. Pidä hänestä hyvää huolta. Vammaisia ei tarvitse hävetä”, Sanna kannusti Sofiaa.

Sari vakuutti, että vammaisia on joka puolella maailmaa, myös kehittyneissä maissa ja haasteista kyllä selviää. Ympärille kerääntyneet maasait kuuntelivat Saria hievahtamatta.

”Me kohtelemme Sannaa kuin ketä tahansa ihmistä, emme kohtele häntä kehitysvammaisena”, Sari kertoi.

Kirsi Salo iloitsee, että pienen Bahatin olemus on ainakin hieman terveempi ja pulleampi kuin edellisellä vierailulla. Sofia-äidin ja koko yhteisön asenne vammaista lasta kohtaan on lämmennyt, ainakin hieman.

Sepposten sanat ja läsnäolo tekivät selvästi vaikutuksen yhteisöön, ja myös Sepposille jäi paljon sulateltavaa.

”On ollut mielenkiintoista aistia ja todeta, että me kehitysvammaisten perheet ollaan aikatavalla samanlaisten ongelmien kanssa tekemisissä”, Sari pohti.

Teksti ja kuvat: laura Meriläinen-Amaumo

***

Sanna Sepponen on Lähetysseuran Tasaus-kampanjan sanansaattaja. Kampanjalla tuetaan kehitysmaissa asuvien vammaisten lasten ja nuorten koulunkäyntiä sekä autetaan heidän perheitään.

Lue lisää kampanjasta: www.tasaus.fi

Sinä voit auttaa lahjoittamalla:

Soittamalla keräyspuhelimeen 0600-11310 (10,26 € / puhelu + pvm)

Lähettämällä tekstiviesti Tasaus5 (5€) tai Tasaus10 (10€) numeroon 16155

joka 6-vuotias tytär on kehitysvammainen. Kohtaaminen liikutti molempia osapuolia.