Jaakko Löytty pitää edelleen heikoimpien puolta

”En olisi voinut keksiä konserttien tuloille parempaa kohdetta kuin työ vammaisten ihmisarvon toteutumiseksi Nepalissa

Muusikko Jaakko Löytty tunnetaan rippikoululauluistaan ja virsistä kuten Siunaa koko maailmaa. Monet Löytyn laulut ovat syntyneet myös siksi, että hän tahtoo pitää kaikkein heikoimpien puolta.

Jaakko Löytty täyttää 60 vuotta helmikuussa. Uudella levyllään Hyvät sanat – Taivaallinen sävel hän jatkaa ihmisoikeuksien puolustamista. Siipirikko-laululla Löytty tuo esiin vammaisten ihmisten ihmisoikeudet.

”Ajattelen erityisesti vammaisten olevan tänä päivänä pahiten syrjäytymisvaarassa. Heidän ihmisoikeutensa eivät ole toteutuneet niin kuin olisi pitänyt. Jossakin päin maailmaa heitä hävetään ja piilotetaan muun yhteiskunnan näkymättömiin.”

”Haluan Siipirikko-laulullani olla tekemässä heitä näkyviksi. En ajattele pelkästään, että ’je suis siipirikko’, vaan että olemme kaikki siipirikkoja.”

Vain valkoisille

Siunaa koko maailmaa -virren Löytty sanoitti namibialaisen Enoch Sontongan sävelmään. Sanoissa kaikuvat Löytyn lapsuudenkokemukset 1950-60-luvun Namibiasta.

”Asuin Namibiassa, silloisessa Lounais-Afrikassa, alle yksivuotiaasta 12-vuotiaaksi vuosina 1955-1967. Mustat ja valkoiset elivät erillään. Mustilla oli omat kaupunginosat valkoisten kaupunkien ulkopuolella. Puiston penkeissä luki: only for whites. Junissa mustille oli omat vaunut erikseen”, Jaakko Löytty muistelee.

”Näin myös, kuinka valkoinen mies Windhoekissa löi julkisella paikalla mustaa niin, että tämä kaatui kadulle. Kukaan ei puuttunut asiaan. Kun vanhempani matkustivat ambolaisten työtoveriensa, esimerkiksi piispan, kanssa, he joutuivat majoittumaan eri hotelleihin ja syömään eri ravintoloissa.”

”Tämä järkytti mieltäni ja kasvatti oikeudentuntoani ehdottoman tasa-arvon ajatuksiin.”

Tasa-arvon ajatukset nousevat vahvoina laulussa Pohjoisesta etelään, jossa Löytty laulaa: Nyt sen käsitän, me oomme yksi perhe, ja kaikki kärsimme, kun jossain kärsitään. Aika korjata on vuosisatain erhe: tehkäämme silta pohjoisesta etelään.

Uskonnosta ja ihonväristä riippumatta

Myös Martin Luther Kingin laulussa nousee toive paremmasta maailmasta.

”Martin Luther Kingin toiminta 1960-luvun USA:ssa puhutteli ja herätteli minua uskomaan kaikkien ihmisten veljeyteen, ihonväristä riippumatta. Olen lapsesta asti tiedostanut, että kaikkien ihmisten suonissa virtaa samanlainen punainen veri, uskonnosta ja ihonväristä riippumatta. Meidän kuuluu elää yhdessä, ja olla yhtä. Se on Jumalan jo luomisessa määräämä todellisuus.”

Jaakko Löytty pitää juhlakiertueen ja konsertoi 11 paikkakunnalla:

La 7.3 klo 18.00 Mikaelinkirkko, Turku

Su 8.3. klo 18.00 Tampere-talo, Tampere

Ti 10.3. klo 18.00 Savoy-teatteri, Helsinki

To 12.3. klo 18.00 Paviljonki, Jyväskylä

Ke 18.3.klo 18.00 Kuopion musiikkikeskus, Kuopio

To 19.3. klo 18.00 Mikaeli, Mikkeli

Ke 25.3. klo 18.00 Seinäjoki-Sali, Seinäjoki

To 26.3 klo 18.00 Kokkokankaan seurakuntakeskus, Kempele

La 23.5. klo 16.30 Kaupungintalon juhlasali, Torikatu 10, Kouvola

La 13.6. klo 20.00 Lappi Areena, lähetysjuhlat, Rovaniemi

La 4.7. klo 19.30 Sotkamon lukion sali, Herättäjäjuhlat, Sotkamo

LIPUT

Lippupalvelun www.lippupalvelu.fi kautta myydään lippuja seuraaviin konsertteihin

Ti 10.3. Savoy-teatteri, Helsinki

To 12.3. Paviljonki, Jyväskylä

To 19.3. Mikaeli, Mikkeli

La 23.5. klo 16.30 Kaupungintalon juhlasali, Torikatu 10, Kouvola

Muihin konsertteihin liput Lippupisteestä www.lippu.fi

Konserttien tuoton Jaakko Löytty lahjoittaa Suomen Lähetysseuran vammaistyöhön Botswanassa, Etiopiassa ja Nepalissa.

Äänestä Jaakko Löytyn suosikkilauluasi.

Katso Siunaa koko maailmaa -video.

Seuraa Hyvät Sanat – Taivaallinen sävel Facebook-sivua.