Ben Westerling Pakistanista:”Lahoren kaupungissa kriisi – kristityt lähtivät kaupungista”

Lähetysseuran Nepalin- ja Pakistanin-aluepäällikkö Ben Westerling on työmatkalla Lahoren kaupungissa Pakistanissa. Westerlingin mukaan kaupungissa vallitsee kriisitilanne.

Tilanne kaupungissa kriisiytyi, kun katoliseen ja protestanttiseen kirkkoon yritettiin tehdä itsemurhaiskut sunnuntaina 15. maaliskuuta. Kirkot sijaitsevat Lahoren itäosassa Youhanabadissa.

– Pakistanin armeija on ottanut kaupungin haltuunsa. Kristityt ovat järkyttyneitä ja ovat lähteneet Lahoresta.

Itsemurhapommittajat ehtivät laukaista pommit ennen kuin vapaaehtoiset vartijat pysäyttivät heidät. Iskuissa kuoli 15 henkilöä ja 70 loukkaantui.

-Mutta syy eivät ole enää itsemurhaiskut. Levottomuutta ovat aiheuttaneet sekä kristityt ja muslimit sen jälkeen, kun kristityt lynkkasivat kaksi enemmistöön kuuluvaa henkilöä, joiden he väittivät osallistuneen attentaatteihin.

Ben Westerling matkusti Pakistaniin keskiviikkona. Matkan tarkoitus oli tavata mm. Tankin kristillisen sairaalan työntekijöitä. Lähetysseura tukee sairaalan toimintaa.

Peshawarin hiippakunta tuomitsee sunnuntain iskut

Peshawarin hiippakunnan piispa Humphrey Peters tuomitsee kirkkoihin suuntautuneet iskut, kirjoittaa hiippakunnan uutiskirje Frontier News.

Myös Peshawarin kaupungissa on ollut levotonta. Tällä työmatkallaan Ben Westerling ei voinut käydä kaupungissa levottomuuksien takia.