Sunnuntaina 14.6. kolehti kerätään lapsi- ja nuorisotyöhön Senegalissa, Etiopiassa, Tansaniassa ja Virossa

Antoine Diouf toimii päiväkerhonohjaajana. Hän on myös innokkaasti mukana kirkon nuorisotyössä. Kuva Teija Laine

Sunnuntaina 14.6. kerätään luterilaisissa kirkoissa kirkkohallituksen määräämä kolehti lapsi- ja nuorisotyöhön Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkoille Senegalissa, Etiopiassa, Tansaniassa ja Virossa.

”Lapset ja nuoret ovat tulevaisuus.” Se pätee myös kirkon elämässä ja erityisesti kehitysmaissa, joissa lasten ja nuorten osuus väestöstä on paljon suurempi kuin Suomessa. Kirkkojen ja seurakuntien nuorisotyössä kasvatetaan vastuuntuntoisia aktiivijäseniä ja tulevia johtajia niin kirkolle kuin koko yhteiskuntaan.

”On hienoa saada jakaa uskoa ja rakkautta toisten kanssa”

Antoine Diouf on senegalilainen nuorimies, joka on paitsi kotiseurakuntansa apukatekeetta ja seurakuntaneuvoston puheenjohtaja, mukana myös kirkkonsa lapsi- ja nuorisotyössä. Hän on innokas kuorolainen ja seurakuntansa nuorten kuoron johtokunnan jäsen.  Lisäksi hän toimii Senegalin luterilaisten nuorten yhdistyksen varapuheenjohtajana. Hänen vastuullaan on myös kirkon Jeesus-filminäytösten organisointi. Hänen varsinainen työnsä on pitää päiväkerhoa seurakunnan lapsille.

– Pidän lapsista ja minusta on tärkeää, että saan kertoa lapsille Jeesuksesta.  Lasten vanhemmatkin ovat tyytyväisiä päiväkerhoon ja kiittävät lastensa saamaa monipuolista opetusta. Vanhemmat ovat huomanneet, että päiväkerhoa käyneet lapset pärjäävät ranskankielisessä koulussa paremmin kuin ne, jotka eivät ole saaneet opetusta omalla äidinkielellään ennen koulun alkua.

Antoine oli vasta kaksi kuukautta vanha, kun hänen äitinsä kuoli. Isällä oli varaa laittaa kouluun vain yksi lapsi, Antoinen isoveli. Antoinen tehtäväksi tuli hoitaa puutarhaa sekä paimentaa vuohia ja lampaita. Perhe ei ollut kristitty, mutta poika kävi usein katolisen kirkon tilaisuuksissa, vaikka ei juuri ymmärtänytkään, mitä siellä puhuttiin. Sitten kylään tuli luterilainen pastori, joka kutsui nuoria kokouksiin. Uteliaisuuttaan Antoine meni, ja halusi kuulla lisää.

Pastorin avulla Antoine oppi 14-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan omaa äidinkieltään sereeriä ja myöhemmin toinen pastori kustansi Antoinelle ranskan kielen tunteja, jotta tämä oppisi myös maan virallista kieltä. Oppimista helpotti hänen saamansa Matteuksen evankeliumin käännös, jossa oli rinnakkain ranskan- ja sereerinkieliset tekstit. Samalla hän oppi lisää Jeesuksesta.

– Usko Jeesukseen merkitsee minulle paljon. Jeesus on Herrani ja Pelastajani. Usko vahvistaa keskinäistä rakkautta ja rohkaisee jakamaan vähästäänkin. On hienoa saada jakaa uskoa ja rakkautta Kristukseen toisten kristittyjen kanssa, Antoine kertoo.

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä

Kolehdin voi maksaa myös kännykällä. Tekstiviestiin kirjoitetaan KOLEHTI5 tai KOLEHTI10 (5/10 euroa). Viesti lähetetään numeroon 16160. Palvelu toimii Soneran, Elisan, DNA:n, Saunalahden ja TeleFinlandin liittymissä.