Thaimaassa juhlittiin 35-vuotista lähetystyötä

Thaimaan pienen luterilaisen kirkon juhlassa vihittiin viisi uutta pappia

Thaimaan evankelis-luterilainen kirkko vietti maalis-huhtikuun vaihdetta juhlien. Torstaina 31.3. vihittiin viisi uutta pappia ja perjantaina 1.4. asetettiin virkaansa uusi piispa. Koska nämä tapahtumat osuivat vuoteen, jolloin luterilaisen lähetystyön aloittamisesta Thaimaassa on tullut kuluneeksi 35 vuotta ja luterilaisen teologisen seminaarin perustamisesta 25 vuotta, päätti kirkko samalla kiittää tästä ajasta järjestämällä suuren gaalajuhlan ja julkaisemalla historiikin.

Thaimaan ev.lut. kirkossa on pula papeista, joten viiden uuden papin vihkimys oli todella suuri ja odotettu juhla. Erityiseksi tapahtuman teki sekin, että tässä ordinaatiossa vihittiin papeiksi isä ja poika, Bunmaa ja Chanda Saiyotha. Jokainen vastaanottava seurakunta iloitsi yhdessä uusien pappiensa kanssa. Kirkko täyttyi perheenjäsenistä, ystävistä ja seurakuntalaisista. Kaikki olivat sydämestään mukana ilossa; se kuului laulussa ja oli aistittavissa jumalanpalveluksen tunnelmassa.

Päätoiminen suomalais- ja turistipappi

Samassa jumalanpalveluksessa siunattiin päätoimiseen suomalais- ja turistipapin tehtävään pastori Jyrki Markkanen. Suomalaisturistien määrä Thaimaassa on kasvanut huomattavasti ja myös suomalais-thaimaalaisten pariskuntien lukumäärä on lisääntynyt. Suomen ev.lut. kirkko, Suomen Lähetysseura sekä Thaimaan ev.lut.kirkko ovat nähneet tärkeäksi työn myös näiden suomalais-thaimaalaisten perheiden parissa, ja siksi Thaimaan ev.lut.kirkko on halunnut ottaa kyseisen työmuodon osaksi omaa työtään.

Tehtäväänsiunaamisen toimitti piispa Vissanukorn Upama avustajinaan mm. Kirkon Lähetystyön keskuksen johtajan tehtävästä juuri eläkkeelle siirtynyt TT, pastori Jaakko Mäkelä sekä Lähetysseuran kotimaantyön johtaja, rovasti Markku Laine. Tekstinlukijoina toimivat Suomen Lähetysseuran Mekongin ja Oseanian alue-edustaja Tero Norjanen, sekä ulkoasiainsihteeri Sirpa Nyberg Suomen Thaimaan-suurlähetystöstä. Yksi tehtäväänsiunaajista oli juuri papiksi vihitty Yohan Trakoonmeesuk, Jyrki Markkasen työtoveri Samroongin seurakunnasta.

Piispaksi luterilaisen seminaarin rehtori

Thaimaan ev.lut. kirkossa on käytössä määräaikainen piispuus. Piispan kausi on neljän vuoden pituinen ja sama henkilö voi toimia piispana korkeintaan kaksi kautta peräkkäin. Piispa Vissanukorn Upamalla täyttyi tänä keväänä tämä kahdeksan vuoden rajapyykki. Häntä kiiteltiin kuluneista vuosista erityisessä tätä varten järjestetyssä iltajuhlassa. Ohjelmassa oli puhetta, musiikkia ja lahjojen antamista. Koillisthaimaalaiseen tapaan pistettiin kertaalleen myös tanssiksi. Piispa Vissanukorn itse oli varsin liikuttunut ja kiitollinen siitä, kuinka ystävät ja kirkon jäsenet häntä muistivat. Koskettava oli hetki, jolloin hän riisui piispankaapunsa ja ristinsä kirkon alttarille.

Uudeksi piispaksi kirkolliskokous oli valinnut Luther-seminaarin rehtorin, TT, pastori Banjob Kusawadeen.  Hänen virkaanasettamisensa toimitti piispa Vissanukorn avustajinaan Singaporen luterilaisen kirkon piispa Terry Kee, Hongkongin luterilaisen kirkon piispa Nicolas Tai ja norjalainen piispa David Gjerp. Myös muiden yhteistyökirkkojen ja -järjestöjen edustajat olivat siunaamassa piispa Banjobia tehtäväänsä. Suomen Lähetysseuraa edusti rovasti Markku Laine. Ystäviä ja yhteistyötahoja oli myös muista kirkkokunnista.

Perjantai-illan hämärtyessä ja pimetessä vietettiin Luther-seminaarin nurmikkokentällä suurta gaalailtaa. Kaikki Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon ulkomaiset kumppanit, sekä monet paikalliset yhteistyötahot esittivät tervehdyksensä juhlivalle kirkolle. Suomen Lähetysseuralla oli tervehdyksen lisäksi myös konkreettista annettavaa: Lähetysseuran kustantama kirkon ja teologisen seminaarin historiikki luovutettiin gaalaillassa virallisesti kirkon johdolle. Illan kruunasivat kirkon lapset ja nuoret: heidän taidokkaasti valmistetut esityksensä toivat tuulahduksen paikallisesta kulttuurista kaikkien yhteiseksi iloksi.

Nämä kaksi päivää olivat kirkon yhteyden juhlaa. Ne toivat yhteen kirkon seurakunnat ja monen ikäiset ihmiset, paikalliset kristityt ja lähetystyöntekijät, sekä kotimaiset ja ulkomaiset yhteistyökumppanit. Ne antoivat tunteen siitä, että tässä maassa, jossa kristityt ovat pieni vähemmistö, voidaan kiitollisina katsoa menneisiin vuosiin ja luottaa tulevaisuuteen.

Suvimarja Rannankari-Norjanen / Bangkok

mikä on kirkon historian suurin pappisvihkimys. Kirkon omaehtoisuus vahvistuu