Elina Siukonen: “Saamme olla suuressa mukana”

Kristillinen kirkko ja sen lähetystyö muuttuu maailman muutoksen keskellä. On etuoikeus ja näköalapaikka työskennellä ja elää arkea, jossa monet eri tulkinnat luterilaisesta uskosta ja tavasta elää uskoa todeksi ovat käytännössä käden ulottuvilla, kirjoittaa Lähetysseuran tavoittavan työn projektipäällikkö Elina Siukonen.

Kuvassa kirkkorakennus, jonka seinät on tehty bambusta
Kirkko kasvaa erityisesti Aasiassa ja Afrikassa. Pohjois-Thaimaassa Huai Minin eli suomeksi Karhupuron kylän asukkaista noin puolet on kristittyjä. Kuva: Anna Peltonen

Lähetysseuran historian alkumetreillä suurin osa maailman kristityistä asui Euroopassa. Enää näin ei ole, ja maailman suurimmat luterilaiset kirkot ovat Tansaniassa ja Etiopiassa. Lähetysseuralla on 22 kumppanikirkkoa eri puolilla maailmaa. Jättikirkkojen lisäksi joukkoon mahtuu esimerkiksi vasta viime vuonna Luterilaisen Maailmanliiton jäseneksi liittynyt Kambodžan luterilainen kirkko ja Bolivian vähemmistökansojen perustama kirkko. Kaikki tekevät lähetystyötä eli tavoittavat uusia ihmisiä kirkkoonsa, osa myös oman maan rajojen ulkopuolella.

Elokuussa saamme kutsua kaikkia kumppaneitamme Suomeen, kun Suomen evankelis-luterilainen kirkko järjestää kumppanuusneuvottelut ja me siinä yhteyssä omamme. Koska aika ja ihmismäärä on rajallinen, olemme jo toukokuussa kokoontuneet kaikkien kumppanien kanssa virtuaalisesti maanosittain. Ennen tapaamisia kumppanit jakoivat ajatuksiaan myös kirjallisesti.

Alla on top 5 -listaus, miten eri kirkkojen jäsenet 18 maasta sanoittavat kirkkonsa lähetystehtävän. Saamme olla suuressa mukana!

1. Kirkon tehtävä on julistaa evankeliumia
Evankeliumi on hyvä sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, hänen elämästään ja pelastuksesta. Siinä sanoilla ja teoilla toimitaan rauhan, ihmisarvon ja oikeudenmukaisuuden puolesta kirkon ulkopuolella ja sen sisällä.

2. Kirkolla on missio ja sosiaalinen vastuu
Kirkon tehtävä on tehdä maailmasta enemmän Kristuksen kaltainen. Se tarkoittaa taistelua ihmisen arvon, hyvinvoinnin ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta sekä riiston ja epäoikeudenmukaisen talouden vastustamista.

3. Tavoittava työ tarkoittaa toimintaa
Tavoittava työ tapahtuu niin, että Raamatun sanoma ja todistus muuntuvat käytännön teoiksi. Teot palvelevat ja välittävät Jumalan rakkautta ja myötätuntoa kaikille ihmisille taustasta riippumatta.

4. Lähetystehtävä on paikallinen ja kansainvälinen
Kirkot sitoutuvat lähetystehtävään omalla alueellaan ja kaikkialla maailmassa. Lähetystyö on kirkon laajenemista, uusien seurakuntien perustamista ja syntyneiden yhteisöjen tukemista. Maailmanlaajasti lähetystyöhön liittyy vastuullisuus, rauhan edistäminen ja resurssien jakaminen tasaisesti toinen toisista huolehtien.

5. Evankeliumi on sanoja ja tekoja
Sanat ja teot täydentävät toisiaan. Jumalan rakkaudesta todistetaan esimerkiksi niin, että käännytään niiden ihmisten puoleen, jotka hädän hetkellä kutsuvat Jumalaa apuun. Kirkon tehtävä on edistää inhimillistä kehitystä, jotta sanat eivät jää vain sanoiksi.

Teksti: Elina Siukonen, tavoittavan työn projektipäällikkö