Porvoon hiippakunta, Malawin evankelisluterilainen kirkko ja Lähetysseura allekirjoittivat kolmikantasopimuksen

Kirkkomme on panostanut diakoniaan ja heikoimpien auttamiseen perustamisesta asti

Malawin evankelisluterilaisen kirkon piispa Joseph Bvumbwe allekirjoitti lauantaina 16.6. yhteistyösopimuksen Porvoon hiippakunnan kanssa. Sopimuksen kolmas osapuoli on Suomen Lähetysseura.

Hiippakuntadekaani Sixten Ekstrand kertoo, että tämä on ensimmäinen kerta, kun Porvoon hiippakunta solmi yhteistyösopimuksen ulkomaisen kirkon kanssa.

–    On hienoa saada yhteistyökumppani lähetystyöhön. Valitsimme Malawin evankelisluterilaisen kirkon, koska siellä tarvitaan sekä hengellistä että aineellista apua. Suomen Lähetysseuran osuus on tärkeä, jotta yhteistyöhankkeemme ovat asianmukaisia ja kestäviä. Lähetysseuralla on myös asiantuntemusta Malawin oloista.

Piispa Bvumbwe vieraili kesäkuussa Suomessa vaimonsa Marian kanssa ja osallistui ruotsinkielisille lähetysjuhlille Kruunupyyssä 15-17. kesäkuuta sekä suomenkielisille juhlille Haminassa viikkoa aiemmin.

–    Malawin kirkko kasvaa voimakkaasti, ja meillä on paljon opittavaa toinen toisiltamme. Tarkoitus on kehittää pitkäkestoinen sekä hengellinen että aineellinen vuorovaikutus. Työ muotoutuu yhteisten neuvottelujen pohjalta, Ekstrand täsmentää.

Malawin evankelisluterilainen kirkko on toiminut 30 vuotta. Siinä on 100 000 jäsentä, ja se tavoittaa koko ajan uusia ihmisiä laajan diakoniatyönsä ansiosta.

Suomen Lähetysseura on toiminut kirkon kanssa yhteistyössä vuodesta 2009 lähtien. Lähetysseura tukee kirkon teologista koulutusta sekä työtä naisten ja nuorten parissa.  Lähetysseura saa Suomen ulkoministeriön tukea Malawissa tehtävään kehitysyhteistyöhön, jossa kehitetään ruokaturvaa ja autetaan hivin ja aidsin kanssa eläviä takaisin yhteiskuntaan.

Ruotsinkielinen Porvoon hiippakunta on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhdeksästä hiippakunnasta. Siihen kuuluvat kaikki ruotsinkieliset seurakunnat ja ne kaksikieliset seurakunnat, joilla on ruotsinkielinen enemmistö. Hiippakuntaan kuuluu yhteensä 64 seurakuntaa.

kertoo piispa Joseph Bvumbwe. Kuva: Joanna Lindén