”On hanget korkeat” naurattaa 30 asteen helteessä – Tapio Leskinen laulattaa Kauneimpia Joululauluja Latinalaisessa Amerikassa

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuus Perun pääkaupungissa Limassa 2013. Kuva Tapio Leskinen

Pastori Tapio Leskinen on jo kahdeksannella Latinalaisen Amerikan matkallaan Kauneimpien Joululaulujen ja joulukirkkojen merkeissä. Kolmen viikon aikana hän käy Brasiliassa, Perussa, Chilessä ja Argentiinassa.

Tapio Leskinen jäi eläkkeelle Suomen Lähetysseuran ulkomaanosaston apulaisjohtajan tehtävästä kolme vuotta sitten. Suhde Latinalaiseen Amerikkaan juontaa kuitenkin jo paljon varhaisemmalta ajalta. Vuonna 1976 hän lähti perheineen kolmeksi vuodeksi Argentiinaan merimies- ja siirtolaispapiksi, ja 1990-luvulla Leskiset asuivat El Salvadorissa, kun Tapio Leskinen työskenteli Luterilaisen maailmanliiton maaohjelman johtajana. Niinpä kirkon ulkosuomalaistyön vuosittainen kutsu joulutilaisuuksien järjestämiseen onkin hänelle mieluinen tehtävä: hän saa mahdollisuuden vierailla rakastamassaan maanosassa, puhua espanjaa ja tavata vanhoja tuttuja vuosien takaa.

– Tällä matkalla vedän seitsemän tilaisuutta, Brasiliassa kolme, Argentiinassa kaksi, Perussa ja Chilessä yhden. Kokoonkutsujina ovat suomalaisyhdistykset. Osallistujat ovat sekalaista joukkoa: on useamman polven siirtolaisia, maassa naimissa olevia, yritysväkeä, lähetystöissä ja kansainvälisissä järjestöissä työskenteleviä, vaihto-opiskelijoita jne. Tilaisuuksissa on tavallisesti puolet suomenkielisiä, puolet paikallista kieltä puhuvia, Tapio kertoo.

Omanlaatuisensa paikka on Pohjois-Argentiinassa sijaitseva Oberán kaupunki, jonka ympäristössä asuu paljon eri Euroopan maista tulleita siirtolaisia. Sinne muutti myös suomalaisia 1900-luvun alussa.

– Harva enää puhuu suomea, mutta he identifioituvat sitkeästi suomalaisiksi. Siellä on Kansallisuuksien talo, jossa juhla järjestetään, ja mukana on aina joku lähetystöstä. Tämä on ainoa paikka, jossa myös saarnaan espanjaksi. Brasiliassa on myös kukoistava siirtokunta Penedossa, perustettu 1929. Siellä on isot juhlat 13.12. joulupuuroineen kaikkineen.

Joululauluja kurkku suorana

Ohjelmakaava eri paikoissa on yksinkertaistettuna sellainen, että ensin pidetään jumalanpalvelus ja sen jälkeen yhdistetty kirkkokahvit ja Kauneimmat Joululaulut -tilaisuus. Monissa paikoissa on myös Suomi-koulu, jonka oppilaat esittävät tonttuleikkejä. Eikä joulupukkikaan ole ihan vieras näky.

– Laulutilaisuuksissa on enemmän väkeä kuin jumalanpalveluksissa, 20–70 paikasta riippuen. Ja aina lauletaan kurkku suorana. No onkos tullut kesä sopii hyvin Latinalaisen Amerikan oloihin, On hanget korkeat nietokset herättää aina hilpeyttä siinä kuumuudessa. Vihkossa olevia uusia joululauluja ei juuri opetella, mutta Sydämeeni joulun teen on kyllä lyönyt itsensä läpi sielläkin.

Tapio Leskinen myös vierailee suomalaiskodeissa. Sielunhoidolliset keskustelutkin ovat silloin tällöin tarpeen. Usein hän myös kastaa lapsia.

– Tällekin reissulle on tilattuna kaksi kastetta. Toinen lapsi ei ole vielä syntynytkään matkalle lähtiessäni, mutta pitäisi olla siihen mennessä, kun tilaisuus järjestetään Riossa, Brasiliassa.

– Nämä tilaisuudet ovat tärkeitä sikäläisille suomalaisille. Se on heille se joulukokemus. Ja ilo on molemminpuolinen. Papille on hieno hetki saada kertoa, mitä merkitsee, että Jumala tulee ihmiseksi, yhdeksi meistä. Hienoa on myös kohdata ihmisiä ja jakaa heidän elämäntilanteitaan.

– Tämä on hieno palvelutehtävä, Tapio Leskinen tiivistää.

Kirsi Elo

www.kauneimmatjoululaulut.fi