Nepalin koulujen tilanne on edelleen epävakaa

Rastit Dhadingissa sijaitsevan Shree Swabalambin kuulovammaisten koulun seinissä kertovat

Väliaikaisuus on ollut monelle Nepalin lapselle todellisuutta huhtikuusta lähtien niin oman kodin kuin koulunkin osalta.

Maanjäristyksestä on neljä kuukautta aikaa, mutta se vaikuttaa yhä monin tavoin nepalilaisten elämään. Jopa 3 miljoonaa ihmistä elää edelleen väliaikaisissa suojissa ja jälkijäristyksiä tulee lähes päivittäin. Viimeksi sunnuntaina 30.8. koettiin 5.0 magnitudin maanjäristys, joka säikäytti monet ja sai ihmiset pakenemaan rakennuksista ulos.

Koulua käydään teltoissa ja puiden alla

Kevään maanjäristyksissä tuhoutui yli puoli miljoonaa rakennusta ja 260 000 rakennusta vaurioitui. Kolmessa pahiten tuhoista kärsineessä läänissä jopa 90 prosenttia koulurakennuksista tuhoutui.

Kesäkuun alussa julistettiin opetuksen taas alkavan Nepalin kouluissa, mutta käytännössä tämä tarkoitti koulujen aukeamista vain alueilla, joissa ei ollut juurikaan maanjäristyksen aiheuttamia tuhoja. Siellä, missä koulut olivat tuhoutuneet, alettiin opetusta pikku hiljaa järjestää teltoissa tai vaikkapa puun alla.

Suomen Lähetysseuran tukemissa kummikohteissa pahimmat maanjäristystuhot tapahtuivat Dhadingin ja Gorkhan lääneissä. Esimerkiksi Dhadingissa Janjagritin koulussa, jossa tuetaan näkövammaisia oppilaita, kolmikerroksisen koulun kaksi ylintä kerrosta tuhoutui. Koulua käydään nyt tuhoilta säästyneessä ensimmäisessä kerroksessa sekä pellistä rakennetun suojan alla. Lähes kaikkien oppilaiden omat kodit tuhoutuivat kokonaan tai ainakin kärsivät vaurioita.

Lapset pelkäävät uusia maanjäristyksiä

Manakaman kuulovammaisten koulun asuntolarakennus Gorkhan läänissä vaurioitui pahasti. Koulun oppilaat nukkuvat edelleen teltoissa ja osa opetuksesta tapahtuu myös teltoissa. Shree Swabalambin kuulovammaisten koulu Dhadingissa säästyi pahoilta tuhoilta, mutta myös lähes kaikki tämän koulun oppilaat menettivät kotinsa. Monet lapsista kärsivät vakavista pelkotiloista.

”Pelkään nukkua, sillä jos iso maanjäristys tulee yöllä, emme ehkä ehdi ajoissa ulos”, on usein toistettu lause. Se kuvastaa hyvin sitä henkistä painetta, jota nekin, jotka voivat nukkua sisällä taloissa, joutuvat kestämään.

Suomen Lähetysseura on järjestänyt paikallisen kumppaninsa kanssa koulujen henkilökunnalle psykososiaalista tukea ja koulutusta, joka auttaa heitä tunnistamaan lasten pelot ja tukemaan lapsia niin, että he pääsisivät kiinni normaaliin elämään. Myös lapsille on annettu tukea peloista selviämiseksi.

Suomen Lähetysseuralla on Nepalissa lähes 600 kummilasta. Heistä lähes 400 on vammaisia lapsia, jotka käyvät koulua eri puolilla Nepalia. Lähetysseura tukee myös alakastisten eli dalit-tyttöjen opiskelua. Lisäksi Lähetysseura tukee Gandaki Boarding Schoolin oppilaita sekä kristittyjen nuorten että kivenhakkaajakylän nuorten jatko-opintoja ja kolmen lastenkodin toimintaa.

Anni Takko

Ryhdy kummiksi

että nämä seinät ovat vaarallisia ja ne pitää purkaa. Opiskelu jatkuu turvalliseksi luokiteltujen seinien läheisyydessä. Kuva Mandira Awale