Länsi-Afrikan kuivuus kuihdutti sadon Senegalissa: luterilainen kirkko vie hätäapua köyhimmille

Agnes Thiaw Fangadin kylässä on kaivanut kaivon miehensä kanssa

Varastossamme on hirssiä noin kuukaudeksi. Sen jälkeen ei ole mitään syötävää”, sanoo Samba Ndour, joka asuu vaimonsa Helen Ndenje Diagnen ja kolmen pienen lapsensa kanssa Senegalin kuivuusalueella Mbettiten kylässä Diarreren kunnassa.

Perhe saa elantonsa hirssin, maapähkinöiden, papujen sekä bissapin (hibiscuksen laji) viljelyllä. Lisäksi perheellä on kolme vuohta, kaksi aasia, kana ja sika sekä pari pikkupossua. Normaalisti perhe pärjää kohtuullisesti, mutta viime vuonna sato jäi hyvin pieneksi lähes olemattomien sateiden vuoksi. Kastelujärjestelmää kylässä ei ole.

Nyt perheellä on kuitenkin toivoa. Kylän johtohenkilöt – imaami, katekeetta (seurakunnan opettaja) ja kyläpäällikkö – ovat yhdessä valinneet perheen niiden avunsaajien joukkoon, joille Senegalin luterilainen kirkko toimittaa hätäapua. Kirkon hätäaputyön paikallinen kahden hengen tiimi on juuri käynyt kyselemässä, minkälaista apua perhe kaipaa. Ruuan lisäksi tarvitaan siemenviljaa. Samba Ndour haluaisi myös mikroluoton.

Samba Ndour toivoo, että sateita tulisi riittävästi viimeistään heinäkuussa ja sadonkorjuuseen päästäisiin loka-marraskuussa. Siihen saakka perhe on hätäavun varassa, kuten moni muukin senegalilaisperhe. Kriittisin aika on syys-lokakuu ennen satoa.

”Mutta jos sadetta ei taaskaan tule, edessä on katastrofi” sanoo kehitysyhteistyökoordinaattori Tiina Tuominen Suomen Lähetysseurasta.

Pieni kirkko saa apua naapurimaasta

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n mukaan nälkä uhkaa Senegalissa 850 000 ihmistä. Sato oli noin neljänneksen normaalia huonompi, mutta joillakin alueilla sato menetettiin lähes kokonaan.

”Tapasin perheitä, joissa satoa ei ole saatu lainkaan eikä ruokaa ole yhtään varastossa”, sanoo kuivuusalueelta juuri palannut pastori Pierre Thiam, joka on Senegalin luterilaisen kirkon kehitysosaston ja katastrofityön johtaja.

Runsaan 12 miljoonan asukkaan Senegal on 95-prosenttisesti muslimimaa ja pieni luterilainen kirkko voi auttaa vain pientä osaa ruokakriisin uhreista. Kirkko jakaa hätäapua Fatickin  alueella maan keskiosassa, jossa kirkko muutenkin toimii. Thiamin mukaan alueella asuu noin 20 000 ihmistä, joista puolet tarvitsee apua.

”Yksin emme kriisityöstä selviytyisi, mutta saamme apua naapurimaasta Mauritaniasta, jossa Luterilainen maailmanliitto toimii.  Se otti Senegalin osaksi hätäapuohjelmaansa. Opimme samalla, kuinka varautua katastrofeihin jatkossa.”

Pierre Thiam toivoo muiden senegalilaisten tavoin paljon Senegalin uudelta presidentiltä ja hallitukselta, joka aloitti työnsä huhtikuun alussa.

”Presidentti on jo laskenut peruselintarvikkeiden, kuten riisin, sokerin ja öljyn hintoja, niin kuin hän kampanjassaan lupasi.”

Kriisi uhkaa 16 miljoonaa

Koko Sahelin alueella Länsi-Afrikassa ruokakriisi uhkaa jopa 16 miljoonaa ihmistä. Kuivuuden lisäksi tilannetta pahentavat viljan hinnan nousu, köyhyys, aavikoituminen ja väestönsiirrot.

Kierros Diourupin kylän torilla Fatickissa osoittaa, että hirssin hinta on noussut vuodessa lähes puolitoistakertaiseksi. Hirssilitra maksoi vuosi sitten 160 länsiafrikan frangia ja nyt 225 frangia. Myös maissin ja pähkinän hinnat ovat nousseet, mutta vähemmän kuin hirssin, joka on senegalilaisille tärkein.

Senegalissa on takana seitsemän runsassateista vuotta. Jotkut ilmastoasiantuntijat arvelevat, että pahimmillaan viime vuosi on alkua kuivuusjaksolle, joka saattaa jatkua Länsi-Afrikassa jopa vuosia. Kaiken takana nähdään mörkö nimeltä ilmastomuutos.

Suomen Lähetysseura on avustanut 100 000 eurolla Senegalin kuivuudesta kärsiviä. Avun jakelun hoitaa Senegalin luterilainen kirkko. Lisäksi Lähetysseura on myöntänyt 150 000 euroa nälkäapua Luterilaisen maailmanliiton Mauritanian maaohjelmalle. Lähetysseuran katastrofirahastoon voi lahjoittaa edelleen tilisiirtona IBAN: FI38 8000 1400 1611 30, BIC: DABAFIHH, viesti: AUTA tai verkossa: www.mission.fi/katastrofikerays

koska he haluavat perustaa vihannestarhan. Ennen vettä löytyi keskimäärin 8 metrin syvyydestä